FLYGBRANSCHENS FRAMTID

Flyget får miljardtillskott av regeringen

Ökade flygkostnader lindras av statligt tillskott. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

Infrastruktur (TT)

Regeringen skjuter till en miljard kronor till flyget. Pengarna ska lindra de kostnadsökningar som byggts upp till följd av pandemin, och som enligt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) annars hade riskerat att hamna hos flygbolag och passagerare.

Regeringen skjuter till en miljard kronor till flyget i kommande vårbudget. Pengarna ska lindra de kostnadsökningar som byggts upp till följd av pandemin, och som enligt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) annars hade riskerat att hamna hos flygbolag och passagerare.

Pengarna ska gå till det så kallade GAS-systemet, som hanterar flygplatsernas kostnader för säkerhetssystem och bagagehantering – kostnader som förblev i stort sett lika stora även när passagerarantalet föll kraftigt under pandemin.

– Det har byggts upp en miljardskuld i detta system. Den skulden betalas nu av genom ett statligt kapitaltillskott, säger Andreas Carlson på en pressträff.

Linus Lakso, Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson, är kritisk. Flyget fick som många andra branscher stora stöd under pandemin och bör klara sig.

– Jag kan komma på många saker som de här pengarna hade använts bättre till, säger han och nämner en underhållsskuld i järnvägen och vägnätet.

– Utan tillskottet hade biljettpriset kanske ökat med några tiotals kronor, vilket hade varit fullt rimligt, enligt Lakso.

”Det svenska flyget är i ett mycket ansträngt läge”.

Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen, välkomnar att regeringen vidtar åtgärder för att stärka flygets konkurrenskraft.

– Mycket återstår för att göra det svenska flyget mer konkurrenskraftigt, främst att lyfta bort flygskatten. Det svenska flyget är i ett mycket ansträngt läge med en sämre återhämtning än övriga Europa vilket delvis beror på att kostnaderna att flyga i Sverige är högre än i andra länder och leder till att svenskarnas avstånd till resten av världen blir längre, säger han i ett pressmeddelande.

Nils Paul, infrastrukturexpert på Svenskt Näringsliv, konstaterar att coronapandemin lamslog många branscher.

– Flyget drabbades hårt och märker fortfarande av det. Om den här typen av avgifter för säkerhetskontroller höjs kraftigt kan det leda till att färre flygbolag väljer att trafikera Sverige. Det kan i sin tur påverka näringslivet negativt genom minskad tillgänglighet och sämre konkurrens, säger han i en kommentar.