ELKRISEN
ICA-handlarnas larm: Så drabbas vi av strömavbrotten – ”Kan snabbt bli kritiskt”
Nu larmar ICA-handlare i landet för att elavbrotten blir fler och att informationen om dem inte alltid kommer fram i tid. “Det är inte bara att det kan bli kostsamt om mat förstörs. Det är också en fråga om försörjningstrygghet”, säger Karin Lundström i ICA:s förbundsstyrelse till TN.
Nu slår landets ICA-handlare larm om att antalet planerade elavbrott ökar vilket kan få allvarliga konsekvenser om informationen om avbrotten inte kommer fram.
– Det är oerhört lätt att missa ett mejl eller ett brev. Som tur var ringde de från kommunens näringslivskontor en vecka innan det planerade avbrottet, men det blev väldigt stressigt för oss att göra upp en plan för hur vi skulle agera, säger Emil Eriksson som driver en ICA Supermarket i Storuman.
Bakgrunden är att Sverige står inför en stor nätutbyggnad där nya ledningar och kablar ska grävas ned och kopplas på det existerande nätet. I Svenskt Näringslivs rapport ”Startprogram för elnät” konstateras till exempel att investeringsbehovet i det svenska elnätet ligger på cirka 890–945 miljarder kronor fram till 2045. En stor del av den utbyggnaden ska helst ske de närmaste tolv åren.
Landets ICA-handlare förstår så klart varför utbyggnaden av elnätet måste göras, men känner en oro just kring informationsfrågan.
Karin Lundström är handlare på ICA Maxi Torslanda och ledamot i förbundsstyrelsen på ICA-handlarnas Förbund. Hon påpekar att ett planerat elavbrott inte bara kan orsaka stora konsekvenser för en butik, utan att läget också snabbt kan bli kritiskt och få stor påverkan.
– Jag tror att många nätbolag och kommunala energibolag inte är medvetna om detta. Det är inte bara att det kan bli kostsamt för den drabbade butiken om mat förstörs. Det är också en fråga om försörjningssäkerhet. Om det endast finns en butik på en ort och de tappar stora delar av sitt sortiment på grund av att maten förstörs så kan det få allvarliga konsekvenser.
Hur ska nätbolagen gå till väga för att handlarna ska känna sig trygga?
– Jag tror att man måste göra det mer kontrollerat och verkligen försäkra sig om att informationen har gått fram. Då kan den berörda ICA-handlaren planera för avbrottet och kanske låna eller hyra ett reservkraftverk för sina kylar och frysar.
Det var så Emil Eriksson löste situationen. Han hyrde ett reservkraftverk, men det var en kostnad han fick stå för själv. Han anser dock att det inte är tillräckligt med att livsmedelshandlarna och andra berörda endast får ett brev eller mejl. De borde få en chans att mer övergripande diskutera hur den här frågan kan lösas på bästa sätt direkt med det aktuella nätföretaget eller energibolaget, menar han.
– Ja, så att vi kan informera dem om vilka konsekvenser ett avbrott kan få och hur vi bäst löser den här situationen tillsammans. Jag tycker också att det är konstigt att nätägarna inte är tvungna att erbjuda hjälp i samband med ett planerat avbrott, fortsätter Emil Eriksson.
Han påpekar att det endast finns två livsmedelsbutiker i Storuman.
– Om det sprids en smitta på grund av att vi har tagit ett felaktigt beslut eller missat den här informationen kan det få stora konsekvenser för ett samhälle som Storuman. Vi får inte glömma att livsmedelshandlare är klassade som en samhällsviktig verksamhet av Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap.
Men det finns också goda exempel där samarbetet mellan den lokala ICA-handlaren och det kommunala energibolaget fungerat bra. Det berättar Oscar Lindberg som driver en ICA-butik i Österfärnebo.
Han har haft två planerade elavbrott under de två och ett halvt år som han har verkat som ICA-handlare i Österfärnebo. När han fick ett brev från det kommunala energibolaget i Sandviken om att ett planerat elavbrott skulle ske så ringde han tillbaka direkt.
– Jag blev rätt nervös över hur jag skulle hantera det och ville försäkra mig om att det kunde lösas. Sandvikens Energi ställde upp hela vägen och har i mina ögon varit väldigt hjälpsamma. De ordnade ett reservkraftverk som jag inte behövde betala för och installerade det dessutom.
Vattenfall Eldistribution uppger i ett mejl till TN att man aviserar både via mail, brev och sms och att varje elnätsföretag har ansvar för att meddela sina kunder vid ett planerat avbrott. Samtidigt har alla kunder ett eget ansvar att se till att elnätsföretaget har rätt adress.
”Dock finns här utmaningar, då vi hos en del företagskunder enbart har en faktureringsadress eller en ingång till en fastighetsägare, som i sin tur har krav på sig att informera sina eventuella hyresgäster. Ett annat område där det finns utmaningar att ha korrekta uppgifter är på företag eller personer som hyr in sig i andra fastighetsägares lokaler om de inte har ett eget abonnemang. Det här är områden vi kontinuerligt arbetar med att förbättra”, skriver Vattenfall Eldistribution.