BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN
Chocksiffran: Nio urspårningar på fem år
Stoppen på Malmbanan i norra Sverige blir oerhört kostsamma för AB Sverige. Trots detta summeras urspårningarna till nio stycken på fem år. Det skriver Dagens Nyheter.
Urspårningar på Malmbanan betyder inte bara att man blir lite sen till jobbet – utan det handlar om miljardförluster och ökade utsläpp när malm måste lagerhållas och logistik flyttas över till lastbilar. Det är verksamheter som gruvor, fiskeindustri och turism som drabbas och senast i februari skedde på nytt en urspårning, skriver Dagens Nyheter.
Banan hade då varit öppen i mindre än en vecka innan tidigare urspårning skedde i december.
– Vår exportmöjlighet är helt avklippt, förklarar Klas Dagertun, vd på Kaunis Iron i Pajala för DN.
De räknar med kostnader på 150 miljoner kronor för att varorna inte kommer fram och då är de bara en liten spelare. För statliga gruvjätten LKAB handlar det om 70 procent av alla exporter som går via Malmbanan till Narvik.
När tågen stannar tvingas de lagerhålla varorna, ett lager som är värt flera miljarder och som sannolikt inte kan fraktas till kunderna på flera år, på grund av begränsningar, skriver Dagens Nyheter.
– Det enda vi pratar om är dubbelspår på Malmbanan och vinsterna det innebär för samhället. Vi har tjatat oss hesa om det här, säger LKAB:s presschef Anders Lindberg till tidningen.