BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

”Vi är inte redo för den nya tunneln”

Experter varnar för trängsel både på Öresundsbron och vidare in i Skåne när Fehmarn Bält-förbindelsen för med sig ökad trafik till Sverige. Bild: Johan Nilsson/TT

Den nya tunneln Fehmarn Bält mellan Danmark och Tyskland spås kraftigt öka trafiken i regionen. Men trots det uteblir satsningar på skånsk infrastruktur. Det rapporterar Dagens industri.

Fehmarn Bält är en 18 kilometer lång tunnel mellan Lolland i Danmark och Fehmarn i Tyskland, som planeras stå klar under 2029. Tunneln kommer att eliminera behovet av en 16 mil lång omväg genom Danmark.

Medan Tyskland och Danmark storsatsar på väg och järnväg som ska bindas ihop med tunneln är satsningarna få i Sverige, menar flera bedömare.

– Jag undrar om politikerna i Stockholm förstår vad Fehmarn Bält kommer betyda i form av ökad trafik på vägar och spår. Vi är inte alls redo vilket gör mig orolig, min bild är att det kommer bli väldigt ansträngt om några år, säger Ola Ringdahl, vd på Lindab, som har huvudkontor i västra Skåne, till Dagens industri.