DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET
Så blev Partilles företagslots en succé – ”Ska vara lätt att göra rätt”
Partille kommuns företagslots har blivit en succé och sparar tid både för företagen och kommunens handläggare. "Förhoppningen är att företagen ska veta att vi i kommunen alltid kan ge ett snabbt och tydligt svar på deras frågor", säger näringslivschefen Johanna Heleander till TN.
– Vi tycker att det ska vara enkelt att driva företag och det handlar också om att skapa arbetstillfällen och få in ökade skatteintäkter till kommunen.
Det säger Johanna Heleander, näringslivschef i Partille kommun som tillträdde sin tjänst i början på april. Hon tar nu över ansvaret för kommunens digitala företagslots som syftar till att företagen ska få bättre och snabbare service från kommunen.
– Det är en e-tjänst, men där det fortfarande finns möjlighet att boka upp telefonsamtal eller fysiska möten, men det får företagen bestämma över.
Företagen ska kunna logga in i företagslotsen och då följa sitt ärende, berättar hon.
– Men det är även så att tjänstemännen ska gå in och titta i olika ärenden och följa hur utvecklingen går.
”Vi sparar både tid för företagaren och för oss på kommunen”.
I företagslotsen ska man samla all dokumentation kring ett ärende för att det ska bli så lätt som möjligt både för både kommunen och företagen att följa hur det går med ett visst ärende, menar Johanna Heleander.
– Förhoppningen är att företagen ska veta att vi i kommunen alltid kan ge ett snabbt och tydligt svar på deras frågor. De ska inte vara bundna till en person.
– Annars kan det bli så att de har en dedikerad handläggare, men när den personen är på semester eller är sjuk så tvingas företagaren vänta för att ingen annan kan hjälpa till med ärendet. Det vill vi undvika.
Ska en företagare exempelvis ansöka om alkoholtillstånd kan de få en checklista för vad som krävs för deras verksamhet, berättar hon.
– Det underlättar för handläggarna på kommunen också. De vet att de får en korrekt inskickad ansökan och då går det snabbare. Vi sparar både tid för företagaren och för oss på kommunen.
– Företagslotsen bidrar till kommunen på en daglig basis arbetar för det lokala företagsklimatet.
Det är viktigt att företagslotsen ska fungera som en funktion och inte en person, menar hon. Företagslotsen ska alltså inte vara personbunden utan det ska vara möjligt för flera personer på kommunen att kunna följa ett ärende, berättar hon.
– Många av de här företagen ger ju också olika former av service till kommunens invånare och då ska de inte behöva lägga onödigt mycket tid på att ha kontakt med kommunen.
– Det kan vara så enkelt som att en företagare vill bygga ut ett lager. Då startar de ett konto och skriver ’Hej, jag ska bygga ut ett lager. Hur gör jag?’ Och då är det upp till oss att hjälpa det företaget vidare.
Målet är att minska det administrativa arbetet både för kommunen och för företagen, menar Johanna Heleander.
– Framför allt är det väldigt tacksamt att man har all historik sparad i systemet i stället för att olika dokument ligger på olika personers datorer eller i mejltrådar.
– När någon slutar eller börjar så ska man bara kunna få inloggningsuppgifter och då kunna få tillgång till gamla ärenden och kunna börja jobba direkt.
"Vi vill undvika att företagen bollas runt till olika instanser”.
Hon berättar att det framöver finns planer på att få företagslotsen att fungera på flera språk och även få in fler checklistor för olika tillstånd. I dagsläget används företagslotsen framför allt av företag som vill etablera sin första kontakt med kommunen.
– Då blir det ett lätt steg för dem att komma åt all service som vi kan hjälpa till med. Och därför måste det vara enkelt att hitta rätt och framför allt vill vi undvika att företagen bollas runt till olika instanser.
– Det vi vill nu framöver är att få in de företag som redan har en bra kontakt med kommunen. Vi skulle också vilja att de kommunicerar med oss via den här e-tjänsten också – just för att det skulle underlätta för oss när vi ska hantera deras ärenden.
Marith Hesse, kommunstyrelsens ordförande i Partille kommun, berättar att kommunen arbetar aktivt för att få en bra dialog mellan kommun och företag.
Bland annat arrangerar kommunen en näringslivslunch fyra gånger per år med alla företagarföreningar, representanter för företagsnoder (såsom tillverkande företag i en tätort), BID-representanter (Business Improvement Districts, en form för organiserad platssamverkan) samt Fastighetsägarna.
– Vi sätter ett stort värde i att vara tillgängliga för våra företag. Om de hör av sig ska vi vara där och möta upp, säger hon.
Hon lyfter fram att kommunens mål är att vara en serviceorganisation med myndighetsansvar.
– Att verka i en kommun innebär naturligtvis en del fyrkantighet men det handlar också om hur man gör saker.
– De flesta företag vet ju att det finns lagstiftning att följa och att kommuner inte kan säga ja till allt. Men allting handlar ju också om hur man bemöter företagen.
"Det ska vara lätt att göra rätt”.
Hon menar att det ska vara lätt att driva företag och att företagen ska kunna få en snabb service från kommunen.
– Företagslotsen är ett bra exempel på hur man kan lätt kan få kontakt med kommunen. Målet är att det ska vara lätt att göra rätt.
– Det är väldigt bra att den både är digital men även gör det möjligt att ha personlig kontakt när företagen vill.
Hon berättar att både hon och hennes man, som är företagare, testade företagslotsen innan den lanserades för cirka tre år sedan.
– Min man är väldigt analog och då tänkte vi att om han klarar det så är det tillräckligt enkelt och då kunde vi lansera den.
Partilles företagslots är också utvecklad som öppen källkod och fri för andra kommuner att använda med lokala anpassningar, berättar Marith Hesse.
– Vi tycker att det är viktigt att man delar med sig till andra kommuner för att kunna underlätta för företagare runt om i hela landet.
– Vi är väldigt glada och stolta över företagslotsen så om vi kan underlätta för att andra kommuner så är det bara positivt.