BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

T-banelinje utslagen en vecka – ”Infrastrukturen ett tillväxthinder”

En trasig växel orsakade ett totalstopp på en av linjerna i Stockholms tunnelbana. ”När kollektivtrafiken stannar blir konsekvenserna påtagliga för alla företag vars anställda inte kan ta sig till jobbet”, säger Nils Paul, infrastrukturexpert Svenskt Näringsliv. Bild: Leif R Jansson / TT, Mostphotos, Skärmdump från SL.se, Stefan Tell

Tusentals arbetsgivare i Stockholm fick under tisdagen vänta på försenad personal sedan en trasig växel orsakat totalstopp på en av tunnelbanans linjer. ”De samhällsekonomiska kostnaderna blir kännbara”, konstaterar infrastrukturexperten Nils Paul.

Resenärer som under tisdagsmorgonen hade tänkt åka med tunnelbanans blå linje i Stockholm fick vända redan vid perrongen. Anledningen var att en trasig växel hade orsakat skador på hjulen på alla 60 tunnelbanevagnar – totalt 20 tåg – som trafikerar den blå linjen.

Eftersom ett enda tåg rymmer totalt 1 200 passagerare blev problemen i kollektivtrafiken snabbt omfattande.

– Det är givetvis ett stort och eländigt avbräck, särskilt för passagerarna. Att ersätta all trafik med bussar är omöjligt, vi får inte tag i de minst 60 bussar som skulle krävas, sa SL:s presstalesperson Claes Keisu till Dagens Nyheter under morgonen.

En spricka i växeln

Skadorna upptäcktes sent under måndagskvällen och efter flera timmars felsökning stod det klart att skadorna förefaller ha orsakats av en trasig växel vid Fridhemsplan.

– Vi har upptäckt ett brott i den här växeln som vi nu håller på att laga och svetsa ihop. Det är lite svårt att förklara det exakta felet men man kan säga att det rör sig om en spricka som har uppstått i rälsen inne i växeln, säger Claes Keisu till TN.

Eftersom samtliga tåg på linjen hade skadats och dessutom fått skador på bägge sidor, stod det snabbt klart för SL att felet måste ha med spåret att göra. Inledningsvis antogs en växel vid slutstationen Kungsträdgården ligga bakom problemen, men senare stod det alltså klart att det var vid Fridhemsplan skadan hade inträffat. Nu ska den trasiga växeln ha reparerats.

Kunde det här ha undvikits genom bättre underhåll?

– Våra underhållsentreprenörer är ute och synar banan och utför underhåll på nätterna, men hinner inte kontrollera allt varje natt. Eftersom tunnelbanan slutar gå vid ett, halv två och sen börjar köra igen vid halv fem på morgonen så är fönstret inte så stort.

”Kan ha varit där ett tag”

Enligt Cleas Keisu är det svårt för de som kör tågen att upptäcka skador i växlarna, eftersom det alltid uppstår ett ryck eller ett slag när tåget passerar växlar. Det är alltså klurigt för både förare och resenärer att upptäcka att något skulle vara annorlunda.

– Vi vet inte hur länge vi har haft den här skadan, den kan ha varit där ett tag, eller uppstått plötsligt. Det är svårt att säga hur lång tid det tar för en spricka som uppstår att vidgas och gå sönder.

Hur länge sedan var det ni undersökte just den här växeln?

– Det vet jag inte heller. Vi kan ha massor av teorier kring vad som har hänt men nu ska det här utredas och det bästa är att vi överlåter åt proffsen att uppskatta när sprickan uppstod och hur den har utvecklats.

Claes Keisu, presskommunikatör Region Stockholm. Bild: Pressbild

Under dagen har flera medier pratat med strandade resenärer som vittnat om oklar information och förseningar. Många har inte vetat hur de ska ta sig till jobbet.

”Konsekvenserna blir påtagliga”

Uppgifter som fick bland andra Nils Paul, infrastrukturexpert på Svenskt Näringsliv, att reagera.

– När kollektivtrafiken stannar blir konsekvenserna påtagliga för alla företag vars anställda inte kan ta sig till jobbet. Det leder i sin tur till att de samhällsekonomiska kostnaderna blir kännbara, säger han till TN.

Han påminner om att problem i infrastrukturen leder till konsekvenser för näringslivet på både kort och lång sikt. Och det råder ingen brist på incidenter. I helgen råkade till exempel Malmbanan ut för ännu ett stopp och bara någon dag senare inträffade alltså de omfattande problemen i Stockholms tunnelbana.

– Företagen upplever att infrastrukturen är ett tillväxthinder. Det gäller även vägar och järnvägar i våra storstäder, konstaterar Nils Paul.

Reducerad trafik i minst en vecka

Senare under dagen kom tunnelbanetrafiken på den blå linjen i gång i begränsad skala sedan SL lyckats flytta över en handfull tåg från en annan linje. Nu ska leverantören MTR laga de trasiga vagnarna, men hur många hjul eller hur stora skador det handlar om är i dag oklart.

– Vi räknar med att inom kort kunna köra lite tätare trafik men den kommer fortsatt att vara reducerad. Det dröjer sannolikt en vecka eller lite mer innan vi kan köra med normal kapacitet igen, säger Claes Keisu.

SL kommer inte att ändra några rutiner i underhållet av spåren förrän utredningen är klar. Claes Keisu kan i nuläget inte säga när det väntas bli. Enligt SVT har den blå linjen i Stockholms tunnelbana 150 000 påstigande resenärer per dygn.

UPPDATERING: Dagen efter publiceringen av den här artikeln stod det klart att fler fel hade upptäckts på tunnelbanans blå linje, vilket Sveriges Radio var först med att rapportera.