DEBATTEN OM GÅRDSFÖRSÄLJNING
Efter beskedet om gårdsförsäljning – här är vinnarna och förlorarna
Sveriges producenter av alkoholdrycker välkomnar regeringens förslag om att tillåta gårdsförsäljning. Branschen vänder sig dock starkt emot kravet på produktionstak. ”Det blir tillväxthämmande på ett väldigt konkret sätt”, säger generalsekreterare Sara Sundquist till TN.
I morse kom beskedet att regeringen vill tillåta gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker, något som nu kan bli verklighet från sommaren 2025.
– Det här är en frihetsreform. Sverige blir lite mer som övriga Europa, sa statsminister Ulf Kristersson (M) i samband med att nyheten presenterades.
För Annette Ivarsson, som driver Arilds vingård tillsammans med maken Jonas, är förslaget mer än välkommet.
– Vi är så glada att det ska gå att sälja våra produkter på gården. Äntligen kan vi känna säkerhet när vi gör nya viner att vi har en försäljningskanal, säger hon till TN.
Mer konkret innebär förslaget att Arilds vingård kan satsa på året runt-öppet och vågar plantera mer.
– I dag är en glädjens dag. Vi har en son som fyller år, en dotter som tar studenten och så detta förslag som grädde på moset, säger Annette Ivarsson.
Nyheten välkomnas även av Sara Sundquist, generalsekreterare på Sveriges producenter av alkoholdrycker på Livsmedelsföretagen.
– Det är otroligt härligt att det äntligen kommer ett förslag. Jag skickade in vårt remissvar för två år sedan så det har varit en väldigt lång process. Det har faktiskt tagit anmärkningsvärt lång tid, inte minst eftersom förslaget är väldigt likt det som presenterades i utredningen. Och det var en väldigt gedigen utredning till att börja med, säger hon till TN.
Volymbegränsningen ett stort problem
Sveriges producenter av alkoholdrycker är en branschförening för producenter av öl, vin, cider och sprit med medlemmar i hela Sverige. Sara Sundquist berättar att den utdragna processen kring gårdsförsäljning har inneburit ”två förlorade år” för företagen som är verksamma i branschen, varav många dessutom haft det tufft sedan pandemin.
– Men det är så klart bättre sent än aldrig och jag kan samtidigt förstå att det har varit en omfattande process med både en intern kamp i regeringen och kritik utifrån. Nu tycker jag att regeringen över lag har landat i ett bra och välmotiverat förslag.
Delar av det kunde dock ha varit bättre, menar Sara Sundquist.
– Det stora problemet som jag ser det är volymbegränsningen. Det finns många begränsningar i det här förslaget och de flesta av dem är sakligt motiverade, men just kravet på hur mycket man får producera är faktiskt inte det.
– Det är oerhört konstigt och konsekvenserna blir väldigt ologiska. Vi vet sedan tidigare att den här typen av inskränkningar blir väldigt besvärliga att leva upp till.
”Är du för duktig och framgångsrik så åker du ut, konsolideras du med ett annat företag så åker du ut, producerar du åt andra så får du inte vara med.”
Volymbegränsningen innebär att det kommer att finnas ett tak för hur mycket ett företag får producera för att få ägna sig åt gårdsförsäljning. Spritproducenter får inte tillverka mer än 75 000 liter per år och för vin är det 200 000 liter om året som gäller.
– De som är stora nog att ha besöksverksamhet producerar oftast mer än så, speciellt när det kommer till sprit och öl. Och dessutom blir det tillväxthämmande. Är du för duktig och framgångsrik så åker du ut, konsolideras du med ett annat företag så åker du ut, producerar du åt andra så får du inte vara med.
Reglerna har att göra med att regeringen vill att gårdsförsäljning ska ha en koppling till ”småskalighet”.
Därför får företagen i fråga inte heller ha någon koppling till en större koncern – något som enligt Sara Sundquist innebär att vissa aktörer kommer att stängas ute enbart på grund av deras ägarstruktur.
Företag tvingas välja
Hon menar att det vore mer logiskt att använda sig av de överenskomna och etablerade gränserna för vad som räknas som ett SME-företag, i stället för att hitta på nya gränsdragningar som dessutom är i det här fallet alltså dessutom blir olika beroende på vad företaget säljer.
– Och att det ska vara småskaligt hade kunnat motiveras på andra sätt, till exempel genom de begränsningar som också införs för hur mycket man som kund får handla vid ett och samma köptillfälle, säger hon, och avslutar:
– Taket är ett jättestort grundproblem för det blir tillväxthämmande på ett väldigt konkret sätt. Förr eller senare blir du som producent tvungen att välja om du vill satsa på din produkt eller på att vara ett besöksmål för turister.
Även Visita, branschorganisationen för svensk besöksnäring, välkomnar förslaget om gårdsförsäljning.
– Förslaget innehåller förvisso vissa begränsningar som vi fortsatt tycker är för långtgående, men på det stora hela välkomnar vi förslaget. Visita har varit aktiva i diskussionen om gårdsförsäljning under lång tid och ser nu fram emot att svenska dryckesproducenter kommer att kunna utveckla sin besöksverksamhet ytterligare, säger Stefan Lundin, chefsjurist på Visita, i ett pressmeddelande.