E-HANDELNS UTVECKLING
Handelns krislarm: Farliga varor och dumpade priser – ”oerhört aggressiva”
Livsfarliga varor flödar in i landet från kinesiska företag som struntar i att följa EU:s regler och dumpar priser. Det menar handeln som nu kräver krafttag från regeringshåll. ”När vissa aktörer kan runda europeisk lagstiftning skapar det problem för oss som vill göra rätt”, säger Marcus Hartmann på H&M till TN.
De kinesiska e-handelsjättarna Shein och Temu har gjort ett explosionsartat intåg på den svenska marknaden. Tyvärr har konsekvensen blivit att osäkra produkter flödar in i landet samtidigt som de svenska handlarna drabbas av orättvis konkurrens. Det menar Svensk Handel, som nu uppmanar den svenska regeringen att agera.
– Vi tycker framför allt att regeringen behöver ligga på hos de ansvariga myndigheterna, främst Konkurrensverket och Konsumentverket, med att de måste sätta i gång och jobba, att de helt enkelt måste börja granska de här företagen. De är väl medvetna om att de här aktörerna inte lever upp till EU:s lagstiftning på en rad områden, säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel, till TN.
Enligt honom lämnar både Temu och Shein mer att önska när det kommer till att följa bland annat miljökrav, kemikalielagstiftning och sociala krav som till exempel att inte använda sig av barnarbete.
– Många av produkterna som säljs är direkt farliga och trots det flödar de in till EU och de svenska konsumenterna.
"Snedvrider konkurrensen”
När företag importerar varor från till exempel Kina är de skyldiga att se till att det de säljer vidare i Europa följer all relevant lagstiftning. Men eftersom det i det här fallen handlar om privatimport är konsumenterna oskyddade om något skulle hända.
– Så det finns en lång rad konsekvenser. Men det som vi ser kanske allra allvarligast på är att den här situationen snedvrider konkurrensen mellan företag som gör allt de kan för att leva upp till EU:s ganska hårda men nödvändiga lagstiftning och företagen som bara struntar i att följa reglerna.
Även Marcus Hartmann, Public Affairs- och hållbarhetschef för H&M i Nordeuropa, efterfrågar en gemensam spelplan där alla aktörer som sätter produkter på EU:s marknad har samma regler att följa.
– I dag finns det aktörer utanför Europa som kan runda EU:s lagstiftning, som inte behöver följa de miljölagar som finns kring produkter eller kemikalieanvändning och liknande. Och när de rundar lagstiftningen så skapar det problem för oss andra som vill göra bra saker, ha hållbara produkter och följa de regler och krav som finns på oss, säger han till TN.
Innebär de här aktörernas agerande att de kan konkurrera med lägre priser, som du ser det?
– Det är klart att det till viss del handlar om prissättning. Det finns undantag i tullregler som gör att de kan exportera direkt till privatpersoner vilket innebär att de kan hålla lägre priser och konkurrera på osunda villkor. Men det är inte så att vi menar att vi ska ha bättre villkor än dem heller, det är inte det frågan handlar om. Utan den handlar om att vi ska ha en jämn spelplan för alla aktörer och samma förutsättningar när det kommer till miljöregler, tullregler samt export- och importregler.
Problemet med omfattande privatimport från Kina uppmärksammades redan 2017, då beställningar från sajten Wish resulterade i att hundratusentals paket strömmade in till Sverige ofta utan att vare sig tull eller moms hade betalats.
Sedan dess har EU sjösatt både Digital Services Act (DSA) och Digital Markets Act (DMA), som bland annat syftar till att stävja konkurrensen från digitala plattformsjättar från andra länder. Exempelvis innebär den nya lagstiftningen att Amazon inte får främja sina egna produkter på bekostnad av andra säljare som håller till på företagets marknadsplats.
”Det här är ständigt aktuellt, men ändå något som måste lösas.”
Men det regelverk som finns är inte tillräckligt, menar både Martin Kits och Marcus Hartmann.
– Det här är ingen ny utmaning utan den har funnits där ett tag. Men samtidigt så ser vi också att människors beteenden förändras, man går över och handlar mer online än tidigare och då är det klart att problemet utökas på olika sätt. Så det här är ständigt aktuellt, men ändå något som måste lösas, säger Marcus Hartmann, och fortsätter:
– Det sker så otroligt mycket nu på hållbarhetsområdet och på andra områden så det här är saker som måste harmoniseras. Det går inte att peka på en enskild del utan det är ett ganska komplicerat nät. Men det är det som gör det så viktigt, att vi får en jämn spelplan men också harmonisering, att olika marknader implementerar på samma sätt.
Handeln: Något måste göras
Martin Kits menar att de aktuella aktörerna både struntar i lagstiftningen och dumpar priserna. Det har Svensk Handel tillsammans med en rad europeiska systerorganisationer påpekat för bland andra EU-kommissionen, säger han.
Allra helst skulle Svensk Handel vilja se krafttag mot Temu och Shein på EU-nivå, men i väntan på det anser branschorganisationen att något måste göras i Sverige.
– Det handlar om att få till en tillsyn och helt enkelt förbjuda produkter som inte är tillåtna, säger Martin Kits.
Kan de svenska myndigheterna göra så mycket med tanke på att de här företagen är baserade utanför EU?
– Jag kan inte se att det ska ha någon betydelse. De här myndigheterna ska skydda de svenska konsumenterna och just nu har vi en situation där de drabbas av giftiga, olagliga och i vissa fall livsfarliga varor. Så jag har svårt att se att myndigheterna inte skulle ha mandat att agera, men de måste kanske gräva lite djupare än de har gjort tidigare.
Martin Kits anklagar de svenska myndigheterna för att ”sila mygg och svälja kameler”.
– De kan vara ganska hårda mot svenska företag som de anser till exempel har presenterat ett pris på ett vilseledande sätt. Men samtidigt ser de mellan fingrarna på aktörer som säljer farliga varor. Det här handlar i förlängningen om förtroende för myndigheternas verksamhet.
Har det inte hänt något sedan problemen med Wish blev tydliga för ett antal år sedan?
– Det har i varje fall hänt alldeles för lite och framför allt har vi inte fått på plats någon långsiktigt hållbar lösning. För nu har vi återigen kinesiska plattformar som direktexporterar sina varor till EU-konsumenter utan att genomgå någon som helst kontroll.
– De är oerhört aggressiva i sin marknadsföring och det drabbar företag som följer lagstiftningen. Vi hör från våra medlemmar att de förlorar marknadsandelar till de här oseriösa aktörerna. Och när den fria konkurrensen är satt ur spel så måste myndigheterna agera.
”De kan vara ganska hårda mot svenska företag som de anser till exempel har presenterat ett pris på ett vilseledande sätt. Men samtidigt ser de mellan fingrarna på aktörer som säljer farliga varor.”
Precis som Marcus Hartmann menar Martin Kits att de svenska företagen i de allra flesta fall står bakom EU:s lagstiftning.
– Vi vill inte ha kinesisk lagstiftning utan vi vill att de kinesiska företagen ska följa lagstiftningen som vi har i EU, sammanfattar han.
Läs även uppföljningen: Regeringen svarar på hårda kritiken: ”Mycket allvarligt”