AI OCH AUTOMATISERING

Spotify: Så lyckas du med AI – ”Utan ledare händer inget”

Spotify har revolutionerat musikbranschen genom sina personliga musikrekommendationer. Bild: Anna Tärnhuvud/SVD/TT

Titta på vad andra gör och ha inte ambitionen att revolutionera branschen. Det är två av tipsen när Spotify ger sina bästa råd till företagsledare för att lyckas med sina AI-satsningar. ”Det behöver inte vara så himla svårt”, säger Oskar Stål, som jobbar med personalisering och AI, på ett Almedalsseminarium.

Spotify har jobbat med AI i 13 års tid. Främst använder de tekniken för skapa personliga musik-och podcastrekommendationer, bland annat genom att skapa spellistor som är unika för varje användare. Nyligen lanserade de även en AI-DJ som användaren kan prata med och få tips av.

– När vi frågar våra använder tycker 80 procent av dem att de är den bästa funktionen med vår tjänst, att vi skapar rekommendationer. Det har varit mycket blod svett och tårar för att utveckla det de senaste 13 åren, säger Oskar Stål, som jobbar med personalisering och AI på Spotify, under ett seminarium i Almedalen.

Trots att Spotify jobbat länge med AI är Oskar Stål förvånad över hur snabbt teknikutvecklingen gått de senaste året sen Chat GPT lanserades.

– Alla är överraskade hur snabbt det har gått de senaste åren, även folk som jobbat med AI i många år. Vi är chockade över hastigheten och hur snabbt det går. Det gör att det är svårt att veta var vi kommer vara o fem eller tio år. När jag läser folk som försöker predicerar utvecklingen kan jag konstatera att ingen vet, säger han.

"Det är inte så himla svårt”

Under ett seminarium i Almedalen presenterar Oskar Stål, som jobbar med personalisering och AI på Spotify, sina bästa tips för att lyckas med AI.

Oskar Stål menar att det finns ett stort kunskapsgap mellan olika företag, vilket gör att vissa företag riskerar att hamna på efterkälken.

– Det är viktigt för företagsledare att påbörja ett förändringsarbete, och det är svårt att driva en förändring om man inte vet vad man ska driva, säger han.

Oskar Stål menar att en nyckel för att lyckas med AI är att titta på vad andra framgångsrika företag gör och

– Det behöver inte vara så himla svårt. Jag försökte inte komma på den smartaste innovativa idé direkt när Daniel Ek kom fram för 13 år sedan och sa att vi måste bli bra på AI. Jag började med att kolla på vad andra gjorde, Google, Amazon och Facebook, säger han och fortsätter:

– Är man företagsledare behöver man inte fundera på hur man ska revolutionera sin bransch. Gå ut och titta på hur andra företag jobbar, och försök att göra samma sak som de har gjort. Det behöver inte vara dina huvudkonkurrenter, det finns massa företag som gör relevanta i andra branscher.

Fokusera på vad maskinen kan hjälpa till med

Oskar Stål menar också att företagsledare inte kan förvänta sig att de anställda tar tag i utvecklingen, utan menar att det måste komma uppifrån.

– En av lärdomarna är att det är mycket förändring och spelplanen ändras hela tiden. Det här måste komma från ledarna och ledningen i organisationen. Utan ledare som driver på kommer ingenting hända, säger han.

Så vad ska man göra rent konkret? Oskar Stål menar att man ska fokusera på hur tekniken kan användas, och att man inte behöver förstå exakt hur allt fungerar.

– De här modellerna är så smarta så man kan skicka in instruktioner i vanligt språk. Man kan till och med skicka långa instruktioner på flera sidor. Det kan vem som helst göra, man behöver inte vara en AI-guru. Man behöver ingen fyraårig universitetsutbildning utan det är bara att köra i gång. Det betyder att vem som helst kan bli världsledande inom sin lilla domän, vem som helst kan bli promptingexpert, säger han och fortsätter:

– Fokusera på att ge modellen instruktioner för att den ska hålla sig inom rätt område och inte säga några tokigheter. Man kan lära den om ett specifikt område.

Det här är AI bra och dålig på, enligt Oskar Stål

Vad är AI bra på?

– AI-systemen som revolutionerat just nu är väldigt datahungriga, de behöver ofantliga orimliga mängder data för att lära sig någonting. Det som det finns mycket information av är text, bilder och videor på webben. Därför kommer de vara bra på just det i början, att redigera text till exempel.

Vad är AI dålig på?

– Den information som det inte finns så mycket data och digital information. Dagens AI är inte så bra på att resonera till exempel. AI kan till exempel föreslå att klistra fast osten på pizzan med klister. Men de här sakerna kommer lösa sig med tiden, och kommer inte hänga med så länge.