DEN SVENSKA BESÖKSNÄRINGEN

Kraftigt ökat bokningstryck på campingarna

Campingjätten First Camp har sett en rejäl ökning av bokningar senaste veckan. Arkivbild. Bild: Claudio Bresciani / TT

Ekonomi (TT)

Antalet bokningar har ökat kraftigt den senaste veckan hos campingjätten First Camp. ”Försäljningen har hittills varit den bästa någonsin”, säger vd:n Johan Söör.

Förra året räknade First Camp med ett rekordår, men efter en regnig sommar slutade det med ett tapp på två procent. Däremot ser det här året mer lovande ut.

Senaste veckan har försäljningen online tagit fart och ökat med 35 procent jämfört med samma period i fjol. Och det är framförallt campingplatser som har bokats upp.

– Det är ovanligt att det är så extremt mycket med så kort varsel, fortsätter Johan Söör.

Normalt sommarväder

Han tror att det dåliga vädret förra året är orsaken till att gästerna bokar så sent i år.

– Nu har man ju sett att det är lite mer normalt sommarväder. Så då tror jag många har gjort slag i saken och väntat in i det sista.

Lena Kempe, vd på Daftö Resort i Bohuslän, uppger att deras besökare också har bokat senare i år. Däremot ser de inte en lika stor ökning som First Camp gör.

– Starten på sommaren var lite svagare än förra året. Men bokningsläget framåt ser bra ut och att vi väntar oss ett starkt avslut på sommaren, säger hon.

– Så vi kommer nog att få se en liten ökning i år.

"Rekordår"

First Camp är Skandinaviens största campingkoncern som har ett 50-tal destinationer och cirka 3 000 stugor i Sverige. Enligt Johan Söör har de haft en stark försäljning hela sommaren, men att det har gått extra bra på senare tid.

– Vi går mot ett rekordår i bokningar och vi såg redan förra månaden att vi skulle gå mot vårt bästa år någonsin.

Det är både svenska och utländska gäster som står för ökningen. Från utlandet är det främst tyskar och norrmän som kommer.

Prisökning på 25 procent

Anledningen till att det ökar tror Johan Söör dels är den försvagade kronan, men också på grund av klimatförändringarna.

– Turistflödena går mer och mer mot norra Europa. Och de svenska gästerna väljer att stanna hemma istället för att åka till 40-gradiga temperaturer vid Medelhavet.

Enligt siffror från Tillväxtverket har det blivit betydligt dyrare att campa i Sverige – på fem år har det ökat med ungefär 25 procent. Men branschorganisationen SCR Svensk camping säger att det beror på de allmänna prisökningarna.

– Det följer ju prisutvecklingen i samhället generellt. Sverige är fortfarande ett av de absolut billigaste campingländerna i Europa, säger Martin Juhos, vd på Svensk camping.

Den senaste undersökningen från tyska motororganisationen Adac, som jämför priset mellan stora campingdestinationer i Europa – visade att Sverige var det näst billigaste landet att campa i.

Karin Rader/TT