DEN SVENSKA EKONOMIN
Efter sommarfloppen: Rusning efter resor till solen – "högt tryck"
Det ostadiga sommarvädret har fått konsumenterna att flockas kring de stora resesajterna. Tui, Ving, Apollo och Ticket vittnar alla om stora försäljningsökningar av framför allt sista minuten-resor. ”Det finns ett stort sug”, säger Claes Pellvik på Ving till TN.
Sommaren är i full blom men på många håll har semestervädret inte riktigt levt upp till förväntningarna, åtminstone om man ska döma av den höga efterfrågan på resor utomlands som råder just nu. När TN kontaktar de stora researrangörerna vittnar samtliga om stora försäljningsökningar de senaste veckorna.
– Juli har gått riktigt bra. Det finns ett stort sug efter att komma ut och resa. Vädret här hemma spelar förstås in, men det är även andra faktorer som påverkar, säger Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving, till TN.
Vings försäljning har ökat med 12 procent i juli jämfört med samma månad förra året. Med knappt en vecka kvar av månaden är totalt 98 procent av julis kapacitet uppbokad.
– Vi är inte riktigt tillbaka på de nivåer vi hade 2019, men då hade vi också fler resor att sälja. Men det här årets julimånad är historiskt sett en väldigt bra månad som kan jämföras med andra bra år.
Även Martina Krantz, som är pressansvarig på Apollo, menar att bokningsläget är tillbaka på samma nivåer som före pandemin.
– Det är ett högt tryck sedan en tid tillbaka och vi ser att det är sommarvädret som påverkar. Det är många som vill komma ut och resa, och framför allt sista minuten-resorna går väldigt bra, säger hon.
”Sommaren kom aldrig i gång”
I juni hade Apollo 15 procent fler bokningar än i juni förra året och när företaget jämför juli hittills med hela juli 2023 så ligger ökningen på 20 procent. Grekland, Kroatien, Albanien och Cypern sticker ut som populära resmål.
Även Ticket vittnar om en kraftig försäljningsökning under början av sommaren. Enligt SVT Nyheter ökade antalet bokningar med 17 procent i juni jämfört med samma månad förra året. Under första halvan av juli låg ökningen på 10 procent.
Tui kommer inom kort att släppa sina siffror för årets tredje kvartal, och är därför inne i en så kallad tyst period. Men Adam Györki, kommunikationschef för Tui i Norden, berättar att bokningsläget var lite svagare under våren men att försäljningen nu har tagit fart. Även han menar att det är det svenska sommarvädret som har fått kunderna att kasta sig över bokningsknappen.
– Det var fint väder i maj och delar av juni men sommaren kom aldrig riktigt i gång. Vi ser att sista minuten-resorna säljer väldigt bra och de styrs helt av vädret. Framför allt ser vi en kraftig ökning nu i juli, säger han till TN.
”En mental snuttefilt”
Adam Györki menar att det är en övergripande trend att många väntar längre än tidigare med att boka sina resor och att mer och mer hänger på hur vädret blir på hemmaplan. Samtidigt har det regniga sommarvädret redan nu börjat trigga bokningar av vinterresor, tillägger han.
– Många som inte kom i väg under sommaren bokar inför vintern i stället. Thailand går jättebra.
Även Claes Pellvik på Ving märker av ett ökat bokningstryck inför vintern. Hans teori är att en del konsumenter som hade tänkt ha semester nu under sommaren i stället väljer att gå in och jobba några dagar – för att på så sätt ha fler dagar att ta ut senare i år.
– Det blir lite av en mental snuttefilt, att man har något trevligt att se fram emot till vintern i stället.
Efter några tuffare år med utmaningar i form av både pandemi och inflation, ser läget för resebranschen nu ut att ljusna, tror Claes Pellvik.
– Många hushåll har haft det tufft med ekonomin de senaste åren men nu syns positiva tecken i form av minskad inflation och flera experter som förutspår kommande räntesänkningar. Så vi är försiktigt optimistiska inför framtiden.
Mediebild inte rättvisande
Under sommaren har rapporteringen om ovälkomna turister både utomlands och på en del håll i Sverige duggat tätt i svensk media. Men det ser alltså inte ut att ha påverkat antalet resebokningar negativt.
Claes Pellvik menar också att bilden av att turister skulle vara oönskade av lokalbefolkningen i länderna vid Medelhavet till stor del är felaktig, även om det förstås finns undantag.
– Den stora majoriteten på platser som Mallorca och Kanarieöarna är väl medveten om vad turismen innebär för ekonomin och de har fortfarande färskt i minnet vad pandemin medförde för konsekvenser, med människor som blev av med sina arbeten och så vidare. Så ingen vill tillbaka till ett läge där det inte finns några turister.
– Men det är klart att stora turismströmmar också ger utmaningar, som svårigheter att få tag på billigt boende för lokalbefolkningen när lägenheter hyrs ut till turister på Airbnb och att infrastrukturen blir belastad på grund av stora besöksvolymer.