BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

Efter E45-kaoset: ”Företagen är vana vid ras vid det här laget”

Näringslivet drabbas när underhållet av infrastrukturen halkar efter, menar Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren. Till höger: Vattenmassor på E45 efter helgens skyfall. Bild: Emma Franzén, Joachim Nywall/TT

Vägarna i västra Sverige har drabbats av flera ras de senaste åren, och nu vill näringslivet se krafttag för att förstärka infrastrukturen i området. ”Vi kan inte fortsätta att bli förvånade varje gång det här händer”, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren, till TN.

Bara veckor efter att E6 hade öppnat igen efter jordskredet vid Stenungsund, var det dags för nya utmaningar i den västsvenska infrastrukturen. Under söndagen förstörde ett omfattande skyfall delar av E45, vilket orsakade timslånga köer när bilar skulle bogseras bort och trafiken fick ledas om.

Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren, har inte fått några indikationer på att något företag i trakten påverkats direkt av händelsen, men menar att tystnaden också kan bero på uppgivenhet.

– Ska jag vara ärlig så tror jag att företagen här är vana vid ras vid det här laget. Det är ett område med mycket kvicklera och det har varit flera ras de senaste åren. Vår infrastruktur är inte byggd för den här typen av händelser och det är klart att det drabbar näringslivet.

”Här behöver man tänka om”

Raset vid Stenungsund i september 2023 berodde av allt att döma på att marken i området hade lastats för tungt, och inte på vädret i sig. Men helgens händelse vid E45 utgör ändå bara en i raden där kraftiga regnoväder orsakat problem för bilister, menar Johan Trouvé.

– Jag tror att det är hög tid för Trafikverket och regeringen att tillsätta en utredning eller göra någon form av klimatinventering för att hitta svaga punkter. Jag förstår att det blir för dyrt att säkra upp hela vägnätet i förebyggande syfte men vi borde kunna förstärka på platser där vi vet att risken är hög. Vi kan inte fortsätta att bli förvånade varje gång det här händer utan här behöver man tänka om och göra på ett annat sätt.

Johan Trouvé påpekar att både E6 och E45 är viktiga pulsådror, bland annat eftersom de knyter ihop västra Sverige med Oslo och Köpenhamn. När E6 var stängd på grund av reparationer vid Stenungsund fick trafiken ledas om via E45. Efter skyfallet på E45 i söndags fick trafiken i stället gå via E6. Om det skulle uppstå skador på båda vägarna samtidigt hade trafiken alltså påverkats kraftigt.

Pendlingsproblem för anställda

I området finns dessutom två järnvägar som riskerar att skadas i framtida ras, berättar Johan Trouvé. Den ena av dem är dessutom avstängd sedan två år tillbaka på grund av underhållsarbete, vilket ökar sårbarheten ytterligare.

– Varje gång det uppstår problem i trafiken så påverkas näringslivet. Godstransporter blir försenade, vilket förstås kostar pengar, men det stora problemet är att anställda som pendlar inte kommer fram till sina arbeten. För dem innebär det dagligen en stor påverkan att trafiken inte flyter som den ska.

Under tisdagseftermiddagen kunde E45 i det drabbade området öppnas igen i begränsad utsträckning, med ett körfält i vardera riktning. Tyngre fordon uppmanas dock köra via E6 i stället.