DEN SVENSKA INDUSTRIN

Spotify-chefen: Så kan Sverige ta sig till toppen igen

Bild: Pressbild

Sveriges konkurrenskraft halkar efter men loppet är långt ifrån kört. Faktum är att det finns ett sätt för Sverige och det svenska näringslivet att hamna i framkant igen, menar Katarina Berg, global HR-chef och Sverigechef på Spotify. ”Uppenbarligen en formel för framgång”, säger hon till TN.

Sverige tappar i tillväxt, arbetslösheten stiger och vi halkar efter inom AI samtidigt som infrastrukturens skick blir allt sämre. Den som letar efter dystra beskrivningar av Sveriges tillstånd, behöver inte leta speciellt länge.

Men så illa är det faktiskt inte. Det anser Spotifys globala HR-chef och Sverigechef Katarina Berg, som i en exklusiv intervju med Tidningen Näringslivet ger sin bild av vad Sverige behöver göra för att ligga i framkant även framgent.

– Det finns mycket jättebra som går att bygga på. Visst, det känns som att tåget är på väg att lämna plattformen till viss del och det är förstås bra om vi inte står kvar på stationen då. Och då tror jag att vi ska titta på vad svenska företag har gjort tidigare som resulterat i att vi många gånger har stått oss otroligt starka gentemot andra företag, säger hon.

Inte tillits- eller värderingsbaserat

Katarina Berg menar att det finns en enkelhet i Sverige som inte många andra länder kan tävla med. Att Sverige erbjuder en livsstil som gör att det borde vara enkelt att locka hit talanger från andra länder. Och det är något som verkligen behövs om Sverige ska fortsätta att vara ett land i framkant, säger hon.

– Hur ser vi till att det blir lätt för arbetskraft att komma in? Hur ser vi till att vi möjliggör för människor som vill jobba och bo här? Vi måste se till att det blir blir attraktivt att vara i Sverige för vi har så enormt mycket att erbjuda.

– Svenska företag erbjuder dessutom saker som de flesta andra utländska företag inte gör. Jobb i andra länder kan låta flashiga, det kan också vara att de erbjuder en betydligt högre lön men i gengäld ska du ska jobba i stort sett hela tiden. Du ska inte vara ledig, du ska inte vara föräldraledig, du ska inte ha semester och det är inte tillitsbaserat, och definitivt inte värderingsbaserat.

Om vi kan lyckas knyta ihop den svenska livsstilen och det svenska förhållningssättet till arbete med att ligga i framkant inom den nya tekniken, menar Katarina Berg att vi har mycket att vinna.

En väckarklocka

Men när det kommer till den nya tekniken så finns det en del som pekar på att Sverige inte direkt ligger i framkant. I Global AI-index hamnar Sverige till exempel först på plats 17. Men den typen av mätningar måste man ta med en nypa salt, anser Katarina Berg.

– Det handlar också om att som man frågar får man svar. Så jag tror att man ska ha en ganska sund skepsis till hur mycket vi halkar efter men jag tror också att det är en bra väckarklocka för svenska företag och Sverige att vi inte ligger topp tre, vi ligger inte topp tio heller och det bör vi ju göra i en global jämförelse. Vi kommer ifrån industrin, vi kommer ifrån ett ingenjörsland, vi har haft tillgång till mycket av den här typen av teknik och utbildning i våra skolor.

Hur viktigt är det att få ihop den svenska livsstilen och det svenska ledarskapet med den här nya tekniken för att Sverige ska ligga i framkant även framgent?

– Jag tror att det är därför vi har legat i framkant hittills, säger Katarina Berg, och tillägger att man egentligen kan titta på vilket företag som helst.

”Då blir Sverige humlan, den där lilla figuren som kan flyga för att ingen har talat om att det är omöjligt. Och som också flyger ganska bra.”

Det kan handla om allt från försvarsindustrin där svensk produktion ligger i internationell toppklass till digitala svenska unicorns som sopar banan med konkurrenter från andra länder.

– Om man bara tittar på svenskt ledarskap och vårt sätt att organisera oss och hur vi är öppna och transparenta och det här att alla ska med, så kanske inget av det riktigt är ett framgångskoncept i sig själv. Men jag tror att när du mixar de här sakerna med hög kompetens så är det uppenbarligen en formel för framgång.

– Jag tror ibland att vi tappar bort oss när vi bara pratar om teknik som väldigt viktigt eller att vi pratar lite mer om de mjuka värdena. Det är när vi slår ihop de här områdena som det visar sig att vi slår många länder. Då blir Sverige humlan, den där lilla figuren som kan flyga för att ingen har talat om att det är omöjligt. Och som också flyger ganska bra.

Men det här framgångsreceptet spelar förstås mindre roll om företagen inte lyckas rekrytera talangfulla personer med olika perspektiv som kan driva utvecklingen. Katarina Berg anser att det behövs satsningar inom teknikämnena redan från låg ålder, inte minst för att fler tjejer ska söka sig till yrken som har med teknik att göra.

– För att få in fler flickor tidigt så tror jag att man behöver visa upp vilka arbeten som faktiskt finns. Då tror jag att de i högre utsträckning kan identifiera sig och känna att ett sådant arbete skulle jag vilja ha. Arbetsgivare behöver förklara att det inte handlar om ett enda yrke som ägnar sig åt till exempel programmering, utan att det rör sig om kanske 25 stycken att välja bland. Att teknikyrkena innebär både frihet och många möjligheter.

Självförtroende snarare än kunskap

På samma sätt behöver Sverige bli bättre på att få både nyanlända personer och personer med invandrarbakgrund att få upp ögonen för vilka möjligheter som finns, menar Katarina Berg.

– Vi vet att skolbetygen både för tjejerna och för de nysvenska oftast är fantastiskt bra, så då handlar det inte om kunskapsnivån i till exempel teknik och naturkunskap utan om något annat, som självförtroendet.

– Tjejerna har ju oftast betydligt högre betyg än killarna och framför allt utlandsfödda tjejer har fantastiskt höga betyg. Så här handlar det om att med ganska små medel möjliggöra så att fler kan se sig själva i de roller som arbetsgivarna anstränger sig för att hitta talanger till.