BROTTSBEKÄMPNINGEN

Hårda kritiken efter hotet om nya gränskontroller: ”Börjar likna komik”

Per Tryding, vice vd för Sydsvenska handelskammaren, och Peter Hummelgaard (S), justitieminister i Danmark. Bilden i mitten visar poliser vidd Hyllie station i samband med att de ”tillfälliga” gränskontrollerna infördes 2015. Bild: Roger Nellsjö, Stig-Åke Jönsson/TT, Marie Hald

Om Danmark inför nya gränskontroller blir det ännu ett slag mot företagen i södra Sverige som redan dras med försämrad kommunikation till följd av gränshinder. ”Det är en liten teater där regeringen låtsas hitta nya problem som de låtsas att gränskontrollerna ska lösa”, säger Per Tryding, vice vd för Sydsvenska handelskammaren, till TN.

Efter att flera svenska tonåringar på kort tid häktats i Danmark misstänkta för mord, fick landets justitieminister Peter Hummelgaard (S) nog och lät meddela att han öppnar för nya gränskontroller mot Sverige.

Ett besked som Per Tryding, vice vd på Sydsvenska handelskammaren, recenserar som ”ett slag i luften”.

– Man drar till med gränskontroller för att ha en rubrik i stället för att investera i det som man vet ger resultat, säger han till TN.

Sedan flera år tillbaka har Sverige haft gränskontroller mot Danmark, vilket har fått konsekvenser för både invånare och företag i hela södra Sverige.

– Vi har följt gränskontrollerna noga och det är väldokumenterat vid det här laget att den enda effekten är att kommunikationerna blir sämre eftersom tågen blir färre och det uppstår förseningar. Kontrollerna har inte haft någon som helst inverkan på vare sig brottsligheten eller migrationen.

Efterfrågar bättre samarbete

Per Tryding framhäver att ett bättre sätt att bekämpa brottsligheten hade varit ett polisiärt samarbete och informationsutbyte mellan Sverige och Danmark.

– Det är klart att man måste göra något åt brottsligheten, den är ett jättestort problem. Men strategin att sätta upp gränskontroller har ingenting med lösningen att göra.

Eftersom både Danmark och Sverige är med i Schengen, är det egentligen inte tänkt att finnas några långvariga gränskontroller mellan länderna. Schengenavtalet går enkelt förklarat ut på att ha ett starkt skelett runt EU:s yttre gräns och sedan komplettera med så kallade inre gränskontroller i de länder som är medlemmar.

Står stilla i tio minuter

Men trots det har Sverige sedan flyktingkrisen 2015 alltså etablerat så gott som permanenta gränskontroller mot Danmark. Kontrollerna innebär att de tåg som kör över Öresundsbron gör ett stopp på tio minuter när de anländer till Hyllie, som är den första stationen på den svenska sidan.

– Men det enda som händer är att tåget står stilla en stund, några kontroller görs aldrig. Och varför är det så? Jo, förmodligen för att polisen vet att det inte fungerar, säger Per Tryding, och konstaterar att de första åren med gränskontrollerna, då regelbundna kontroller faktiskt ägde rum, gav väldigt klena resultat.

– Det är en liten teater där regeringen låtsas hitta nya problem som de låtsas att gränskontrollerna ska lösa, och EU-kommissionen har hittills låtit det fortgå.

”Saknas skäl att ha dem kvar”

Per Tryding säger sig vara hundra procent säker på att EU-domstolen skulle riva upp de svenska gränskontrollerna, som också har kritiserats av EU-kommissionen, om det hela slutade i en rättsprocess. Han har själv varit i kontakt med flera EU-instanser, och tänker ta upp frågan igen nu när den nya EU-kommissionen är på plats.

– Regeringen har haft evigheter på sig och trots det har man inte lyckats presentera någon statistik som visar att gränskontrollerna fyller sitt syfte. Så det är uppenbart att det saknas skäl att ha dem kvar. Det börjar likna komik hur man hanterar den här frågan.

Danmark å sin sida har från och till under de senaste åren också haft gränskontroller mot Sverige. De har som regel införts i samband med specifika incidenter och inte blivit kvar i mer än ett par månader.

– Min prognos den här gången är att det antingen inte blir någonting eller att de införs under ett kort tag. Troligtvis stannar det här vid ett uttalande, avslutar Per Tryding.