IT-jätten där personalen volontärarbetar sju dagar om året

Salesforce Sverigechef Sven Nordquist (till vänster) och Per Fredriksson, manager solution engineering på Salesforce. Bild: Erik Ekerlid

Förutom att IT-företaget Salesforce ligger i täten när det gäller att tillämpa AI hjälper de barn med läxor, utbildar nyanlända i teknologi och stöttar kyrkors arbete för utsatta människor. Alla på företaget utför volontärarbete en vecka om året. ”Det här skapar avtryck i samhället”, säger Sverigechefen Sven Nordquist till TN.

Salesforce är en amerikansk IT-jätte som utvecklar molnbaserade lösningar och CRM-system (Customer Relationship Management). Deras affärsidé är att erbjuda teknologi och tjänster till företag för alla delar i en kundkontakt. Det kan handla om allt ifrån lagring och analys av data, marknadsföring, kundservice, försäljningssystem, kommunikationskanaler och inbäddade AI-verktyg. Totalt har de ett börsvärde på över 250 miljarder dollar och närmare 75 000 anställda.

Även på den svenska marknaden är de en storspelare, med ett par miljarder i omsättning och cirka 200 anställda. De samarbetar med några av de största svenska företagen, såsom Spotify, Volvo, Getinge och Sandvik, men har också en stor del av sin kundbas och intäkt bland små- och medelstora företag. Salesforce är också företaget bakom det populära kommunikationssystemet Slack. De uppskattar själva att 50 procent av alla svenskar dagligen kommer i kontakt med företag som använder deras teknologi.

Trots det är de relativt sällan omskrivna i svensk media och går lite under radarn sett till deras storlek.

– Vi kanske är lite för svenska i vår amerikanska kostym, och slår inte oss själva för bröstet tillräckligt. Jag tror också att det spelar in att vi ”bara” funnits i 25 år, och ännu lite kortare i Sverige. Vi har mångdubblat vår omsättning på kort tid, säger Sverigechefen Sven Nordquist, när TN träffar honom i Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA) lokaler.

Lägger sju dagar per år på välgörenhet

Salesforce särskiljer sig från andra företag på en tydlig punkt. Den amerikanska vd:n Marc Benioff har infört en filantropisk arbetsmodell som de kallar för 1-1-1-modellen. Den innebär att företaget ska donera en procent av sin produkt, en procent av sitt kapital och en procent av sina personaltimmar till välgörenhet.

I en amerikansk kontext innebär det ofta att hjälpa till i utsatta områden och att finansiera skolgång för personer som annars inte haft råd. I Sverige hjälper de bland annat till att administrera Sveriges Stadsmissioners IT-system, utbildar nyanlända i teknologi samt stöttar S:ta Clara Kyrkas arbete för utsatta människor.

Att personalen ska volontärarbeta är heller inget som tummas på. Samtliga anställda förväntas lägga sju arbetsdagar per år för välgörande ändamål. Det motsvarar cirka 10 000 timmar totalt på ett år för hela personalstyrkan på 200 personer.

– När jag började på Salesforce för sju år sedan kom jag från ett stort amerikanskt bolag som hade ett corporate social responsibility-ramverk. Det kändes lite pliktskyldigt, man gjorde något här och där. Men på mitt första möte med chefen på Salesforce fick jag frågan vad min plan för volontärarbete var. Det finns en annan förväntan här, säger Per Fredriksson, manager solution engineering på Salesforce.

Exempel på saker som de anställda gjort är att rensa skräp i skärgården, cykla med personer som bor på ålderdomshem, hjälpa barn med läxläsning och ställa upp som stöd på språkkaféer.

Bakgrunden till modellen är mer än att bara skapa goodwill för företaget, menar Sven Nordquist.

– Vår syn på företagande går bortom att bara skapa aktieägarvärde. Vi ser företagande i en bredare kontext som den kraftfullaste plattformen som finns för att driva positiv förändring, säger han och fortsätter:

– Sen ska man inte sticka under stolen med att det hjälper oss att positionera oss annorlunda mot våra konkurrenter. Men det här skapar avtryck i samhället som vi verkar i, och vi vill inspirera andra att göra likadant. Därför bjuder vi med våra kunder och partners till de här sakerna, vilket alltid blir en positiv upplevelse.

Går de att konkurrera med?

När en amerikansk jätte kommer in på den svenska marknaden är frågan om det över huvud taget är möjligt för lokala svenska aktörer att konkurrera.

– Ja, det vill jag påstå. På ett personligt plan är jag en stor vän av konkurrens, för det driver innovation och utveckling. Det finns gott om exempel i historien på företag som vuxit sig stora och blivit lite trötta, och då brukar det komma någon underifrån och omdefiniera branschen, säger Sven Nordquist.

Han menar att det kan vara svårt att konkurrera med hela Salesforce utbud av tjänster, men att det i olika delar av kundprocessen finns stor konkurrens, både från svenska och internationella företag.

– Vi är som helhet utan riktig konkurrent, men vi jobbar ständigt med att bli vassare i varje segment, och där har vi benhård konkurrens.

Får inte använda AI för att påverka demokratiska processer

Som ett av världens största techbolag är implementeringen av AI i deras system en naturlig del av Salesforce affärsmodell. Även här försöker Salesforce differentiera sig, med hjälp av sitt etiska ramverk ”Einstein Trust Layer”. Ramverket ska dels se till att ingen känslig information läcker ut, varken från kunderna eller kundernas kunder, dels se till att AI:n inte agerar fördomsfullt eller toxiskt.

– Alla har ju sett hallucinationer eller toxicitet som kommer utav de här AI-drivna konsumenttjänsterna, baserat på det bias som finns på internet. Så hur bromsar man det här? Jo, det vi har gjort är att när man använder våra generativa tjänster så passerar det igenom ett antal säkerhetsfunktioner, förklarar Per Fredriksson.

Varje meddelande får en klassificering från 1-10 över hur toxiskt det är, för att kunna stoppa problematiska svar från datorn, såsom rasism och sexism. Men även svar som till exempel skulle kunna påverka demokratiska processer stoppas.

– Som ett amerikanskt bolag är det lite fascinerande att säga nej, du får inte använda våra AI-tjänster för att påverka demokratiska processer. Det där knyter an till värdegrunden i företaget som gör skillnad, säger Per Fredriksson.

Salesforce tips för att lyckas med AI

Om man utgår ifrån analysföretaget Gartners berömda ”hype cycle” för introduktion av nya teknologier, tror Per Fredriksson att AI nått sin topp, och att vi nu befinner oss i den branta kurvan nedåt.

– En del kunder som jag jobbar med har extremt framgångsrika piloter där de använder generativ AI med otroliga resultat. Medan många andra inser att, vänta nu, min organisation är inte redo för det här, min process funkar inte och jag har inte datakvaliteten för att kunna använda det. Så vi är inne i en vilda västern-period just nu, säger han.

Analysföretaget Garnters ”hype cycle” för AI. Bild: Garnter

Per Fredriksson får flashbacks till när den första Iphonen kom på marknaden 2007.

– Det som hände då var att det startade en massa bolag som marknadsförde sig som mobilföretag. Och alla bolagsstyrelser sa att ”vi måste ha en mobilstrategi”. Men om du är en startup idag och du går till dina investerare och börjar prata om din mobilstrategi så skulle de titta på dig som om du var galen, det är klart att du har det. Men idag så är vi i ett läge där generativ AI har slagit igenom och folk tänker att de måste ha en AI-strategi, säger han och fortsätter:

– Nej, du ska ha en strategi för din verksamhet, du ska ha en strategi för hur driver du innovation och tar till dig ny teknologi i din verksamhet. Men att ha en specifik AI-strategi är ungefär som om du renoverar badrummet hemma och går och frågar rörmokaren vad hen har för strategi på sin skruvdragare. Det är ett verktyg som vilket annat, säger han.

Sven Nordquist fyller i:

– Vi tror att de företag som kommer lyckas bäst och snabbast det är de som försöker att lösa affärsproblem eller skapa affärsmöjligheter med hjälp av AI-teknologi. Inte de som driver AI-projekt bara för att.

Sven Nordquist tror att det på sikt finns stor potential att genom AI kunna automatisera affärsprocesser, göra stora produktivitets-och effektiviseringsvinster, korta ledtider och frigöra kapital till mer värdeskapande arbete. Men den mänskliga faktorn kommer alltid att finnas kvar.

– Vi tror inte att det här på lång tid ersätter den mänskliga interaktionen. Människor behövs för att skapa tillit och tro på systemen, säger han.