DET SVENSKA SKATTETRYCKET

Jurister kräver lagändring: ”Obehagligt”

Gabriella Fossum Gunnarsson är advokat och delägare på WERKS Advokater i Göteborg, Robert Lönn, skattejurist på Svenskt Näringsliv. Bild: Privat, Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

TN har vid flera tillfällen rapporterat om problematiken kring importmomsen. I dagsläget leder små oavsiktliga misstag till att chaufförer tvingas betala hundratusentals kronor till Tullverket, menar experter som TN pratat med. ”Det är orimligt”, säger Robert Lönn, skattejurist på Svenskt Näringsliv.

Det handlar kortfattat om att den som importerar en vara från ett land utanför EU är skyldig att betala importmoms. Det är vanligtvis den som äger varan som anses vara importör och därför också kan dra av momsen. Men vid ett fel eller misstag som gjorts i tullhanteringen anses i regel den som har gjort fel eller har haft ansvaret för att göra rätt, till exempel transportören, tullombudet eller lastbilschauffören, vara skyldig att betala importmoms.

Konsekvensen av detta blir då ofta att det uppkommer en inlåsningseffekt av importmomsen som innebär att ingen av parterna har möjlighet att få momsen återbetald. Importmomsen blir då en ren – och ofta väldigt hög – kostnad för den som utses att betala den.

”Det är orimligt att små misstag kan leda till förödande inlåsningseffekter”.

Gabriella Fossum Gunnarsson är advokat och delägare på WERKS Advokater i Göteborg. Hon berättar att de dagligen hanterar ärenden som gäller inlåsningsproblematiken kring importmomsen.

– Det är beklagligt att även små misstag i tullhanteringen kan få så otroligt stora konsekvenser. Det finns inget enkelt sätt att rätta till ett misstag för att göra rätt för sig utan att behöva betala importmomsen. Det blir också särskilt kännbart när det är enskilda privatpersoner som drabbas.

Hon berättar att det ofta kan handla om språkförbistringar eller bristande förståelse för instruktioner från arbetsgivaren när det gäller utländska chaufförer, men det förekommer även fall där de agerat enligt de instruktioner de fått från sina arbetsgivare och ändå hålls ansvariga.

– En gång blev till exempel en chaufför tillsagd av Tullverkets personal att stanna i sin lastbil och sova där över natten fram tills att skulden betalats, trots att han stannat vid gränsen, följt sin arbetsgivares instruktioner och att godset var omhändertaget som säkerhet för skulden. Att chauffören inte fick lämna lastbilen och gränsstationen uppfattade han såklart som mycket obehagligt, säger hon.

– Problemet är framför allt att det inte finns något utrymme för att beakta omständigheterna i det enskilda fallet. Var det ett mindre fel? Var det oavsiktligt? Har personen försökt rätta till felet? Det spelar liksom ingen roll, vilket är så märkligt.

Det spelar alltså ingen roll om den som gjort misstaget har försökt att rätta till det.

– När det gäller direkta sanktionsavgifter som tull- och skattetillägg finns det till exempel en möjlighet att undkomma avgiften om personen självmant uppmärksammar myndigheten på felet och försöker rätta till situationen, men eftersom importmomsen betraktas som en skatt och inte en sanktion – oavsett hur den i praktiken slår mot den enskilde – tas alltså ingen hänsyn till omständigheterna kring den ’skuld’ som den drabbade anses ha i den uppkomna situationen.

– För att ta ett exempel; varors ankomst ska anmälas omedelbart vid gränsen. Om du råkar köra över gränsen och så spelar det därför ingen roll om du kör tillbaka självmant. Det är frågan om bristande efterlevnad av tullagstiftningen när du kör över gränsen utan att stanna för att anmäla din last, och därmed uppkommer också en skyldighet att betala importmoms som inte upphör även om du snabbt inser ditt misstag och kör tillbaka.

Det finns flera exempel där varornas ankomst ska anmälas i ett särskilt digitalt system som berör sjötransporter där det lätt kan bli fel, berättar hon.

– Om man klickar i fel ruta, men laddar upp alla dokument som krävs, så kan man behöva betala importmoms på hela lasten för att Tullverket inte får en uppdatering om att lasten är på ingång. Det är för att ’klicket’ i praktiken ses som anmälan om varornas ankomst.

”Vi ska komma ihåg att det är en enskild människa som drabbas”.

TN har tidigare rapporterat om problematiken kring inlåsningseffekterna av importmomsen som fortsätter att skapa stora problem för näringslivet. Att det krävs en lagändring för att lösa problematiken har efterlysts av näringslivet länge. Svenskt Näringsliv skickade redan i december 2019 in hemställan till regeringen om att ändra i momslagen.

– Det är orimligt att små misstag kan leda till förödande inlåsningseffekter av importmoms och vi ser att den enda möjligheten för att kunna lösa situationen är att lagstiftningen ändras, säger Robert Lönn, skattejurist på Svenskt Näringsliv.

I februari 2021 skickades ytterligare en hemställan om att ändra lagstiftningen som då undertecknades av nio organisationer, bland annat Svenskt Näringsliv, Företagarna, Västsvenska Handelskammaren och Transportföretagen. Trots att problematiken kvarstår har inget hänt kring lagstiftningen på området. Senast förra året lämnade Svenskt Näringsliv in en uppdaterad hemställan om inlåsningsproblematiken kring importmomsen.

– Det är anmärkningsvärt att våra beslutsfattare inte har sett till att åtgärda ett uppenbart systemfel, trots att Svenskt Näringsliv har presenterat ett flertal utredningar och kommit med konkret lagförslag på hur problematiken kan lösas samt att Skatteverket håller med om att problematiken behöver åtgärdas, säger Robert Lönn.

Även Gabriella Fossum Gunnarsson efterlyser nu en lagändring.

– Nu har det låst sig alldeles för mycket och problematiken har även ökat till följd av ny rättspraxis och hur myndigheterna tillämpar den. Vi ser därför ett ökat behov för lagstiftaren att se över lagen och hur vi kan lösa problematiken. Det kan inte vara tanken att man vid minsta fel, även om man försöker göra rätt, ska kunna tvingas betala så otroligt stora summor för moms.

– Framför allt märker vi att våra utländska klienter blir väldigt förvånade över att detta då motsvarande situationer ofta sägs kunna lösas i andra EU-länder. De tycker att det är så konstigt.

Klienter kan också uppleva det som en form av utpressning, menar hon.

– Om tulltjänstemännen kan till exempel säga att ’vi kommer att behålla er chaufför tills ni betalat’. Det är ju en väldigt obehaglig situation och vi ska också komma ihåg att det är en enskild människa som drabbas.