BROTTEN MOT FÖRETAGEN

Varningen: Ökning av deepfakes – fler företag i riskzonen

Vem är det egentligen som syns på skärmen? Deepfake-attacker mot företag blir allt vanligare, enligt en ny undersökning från Deloitte. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Allt fler företag uppger att de har utsatts för deepfake-bedrägerier, visar en ny undersökning. ”Vi talar om mycket samordnade och sofistikerade attacker”, säger Mike Weil, chef för digital kriminalteknik på Deloitte, till Computer Sweden.

Runt en fjärdedel av alla företag har utsatts en eller flera gånger för så kallade ”deepfakes”, det vill säga bedrägerier där någon använder sig av förfalskade röstsamtal eller till och med falska videokonferenser i syfte att komma över data. Det visar en ny undersökning som Deloitte har gjort.

Dessutom väntas problemet bli allt vanligare, enligt en artikel i Computer Sweden.

– Vi talar om mycket samordnade och sofistikerade attacker, där det finns en hel underrättelseoperation för att förstå din organisation eller en klient. Det här är inte slumpmässiga attacker. De letar efter svagheter inom organisationen, och det är ett sätt att få mycket pengar att lämna en organisation, säger Mike Weil, chef för digital kriminalteknik på Deloitte Financial Advisory Services, till tidningen.

Computer Sweden: Deepfakes börjar bli ett konkret hot mot företagen