AI OCH AUTOMATISERING
Trendspaning: AI-agenter lockar svenska företag till Silicon Valley
AI-agenter som samlar in information från olika källor och sedan ser till att den fungerar ihop i ditt CRM-verktyg. Det var den stora nyheten på en av väldens största techkonferenser, Dreamforce, som nyligen gick av stapeln i San Fransisco, USA. Tidningen Näringslivet var på plats för att ta pulsen på de hetaste AI-trenderna för svenska företag.
Förra veckan gick den gigantiska techkonferensen Dreamforce av stapeln i San Francisco, Kalifornien. Av de 45 000 deltagarna var ett 80-tal representanter för svenska företag som var på plats för att ta del av de senaste AI-trenderna.
Den stora nyheten lanserades på konferensens första dag av arrangören Salesforce vd Marc Benioff: AI-agenter.
Salesforce är ett amerikanskt it-företag som utvecklar CRM-verktyg för bland annat försäljning, kundservice och marknadsföring.
AI-agenterna, eller ”Agentforce” som företaget kallar dem, är en funktion som gör det möjligt för användare att skapa egna AI-agenter som fungerar som assistenter och som samlar in information från olika källor och ser till att den fungerar ihop. Enligt Marc Benioff var det den tredje AI-vågen som nu presenterades för världen.
Budskapet mottogs som ett genombrott av många, medan andra var mer tveksamma.
Revolutionerande utveckling
– Det vi såg under presentationen var helt otroligt. Jag var tvungen att gå tillbaka till hotellet för att förbereda våra argument – nu går det snabbt framåt, säger Carl-Magnus Hallberg, Managing Partner på det svenska investmentbolaget EQT Digital, som har ett mindre kontor i San Francisco.
Carl-Magnus Hallberg beskriver lanseringen av de nya AI-agenterna som revolutionerande.
– AI är inte bara ett koncept längre – nu det blir verklighet, framhåller han.
Använder EQT:s portföljföretag Salesforce?
– Många av dem, vilket innebär att vi nu kan börja arbeta med AI på ett nytt sätt utan att bygga om allt från grunden. Tidigare var IT-projekt mycket tyngre, men nu har vi verktyg som är mycket mer praktiska.
Analys oavsett språk
Håkan Sjöberg, grundare av startupföretaget Venizum Marketing Technology, uttrycker dock en viss tveksamhet inför AI-agenterna.
– Vi har redan implementerat liknande funktionalitet. Den stora skillnaden är att Salesforce tar betalt per konversation, medan vår lösning ingår utan extra kostnad för våra kunder, säger han.
Venizum, som grundades för drygt tre år sedan, har utvecklat en modell för översättning av språk som fungerar i alla olika moduler i Salesforces CRM-system.
Vad tar du främst med dig från årets Dreamforce?
– Det stora är taligenkänning som gör det möjligt att lämna röstmeddelanden i CRM-verktyget och få in informationen på rätt ställe. Vi har lanserat samma funktion, men nu kan vi även använda Salesforces AI-verktyg Einstein för att analysera allt, oavsett språk, säger Håkan Sjöberg,
Under det senaste året har Venizum tredubblat antalet kunder och förbereder sig nu för att ta in mer kapital för att kunna expandera ytterligare. Målet är att ta in mellan 5 och 10 miljoner euro.
– Vi för diskussioner med investerare både i Europa och USA, säger Håkan Sjöberg.
Förbättra för fältsäljarna
För Kajsa Hofvendahl, Chief Digital Officer på Volvo Trucks, är det första besöket på Dreamforce.
– Vi har ganska nyligen investerat i Salesforce som plattform och är såklart nyfikna på hur vi kan dra nytta av det vi redan har investerat i och samtidigt planera för framtiden inom andra delar av verksamheten, förklarar Kajsa Hofvendahl.
För henne handlar det också om att stödja Volvo Trucks kunder – säljarna som arbetar i fält.
– Att köpa en lastbil är annorlunda än att köpa en personbil, där du kan klicka i dina önskemål online. Vi vill gärna lära oss hur vi kan använda den data som finns i plattformen för att göra våra säljares arbete enklare, säger hon.
Vad tar du med dig hem från Dreamforce?
– En bekräftelse på att vi är på rätt väg. AI är inte är en hype utan en mycket påtaglig verklighet som påverkar oss alla, inte bara Volvo Trucks.
Effektivisera insamling
En annan, kanske lite oväntad, svensk deltagare på årets techkonferens är Elin Stråkendal, vice generalsekreterare och CTO på Sverige för UNHCR. Hon leder organisationens pågående arbete med digitalisering och insamlingsteknik.
– Fokus för mitt team är att skapa ett mer effektivt arbetssätt genom att centralisera data och använda ny teknik för organisationens insamlingar av pengar, säger Elin Stråkendal.
Sverige för UNHCR är en del av FN:s flyktingorgan UNHCR, som arbetar med att samla in medel och skapa medvetenhet för att stötta flyktingar världen över.
Efter att UNHCR implementerat Salesforce globalt var den svenska organisationen en av de första i nätverket att börja använda plattformen. Elin Stråkendal förklarar att det var ett stort steg för organisationen, men det har gett dem en bättre översikt över sin data.
– Det gör att vi nu kan vara snabba och mer relevanta i hur vi tackar och följer upp med våra givare, säger hon.
Tack vare att UNHCR Sverige är del av FN-nätverket har organisationen fått fördelaktiga priser på CRM-verktygen, vilket gör att de kan utveckla och förbättra sina AI-lösningar till en lägre kostnad.
När det gäller AI-agenterna, svarar Elin Stråkendal utan att tveka.
– Allt som finns tillgängligt som gör att vi kan nå ut mycket bättre och vara mer relevanta för våra givare ser jag som en positiv utveckling, säger hon.