OSUND KONKURRENS

Kaféstriden fortsätter – stiftelsen slår tillbaka mot kritiken: ”Sorgligt”

Restaurang Höganlofts vd Hans Palmgren och Isabergsstiftelsens ordförande Marina Josefsson (S). Bild: Privat, Lina Alriksson / TT

Isabergsstiftelsen menar att deras kafé inte utgör osund konkurrens, och att deras verksamhet bidrar till fler gäster för hyresgästens restaurang Höganloft. En förklaring som restaurangens vd Hans Palmgren inte köper. ”Stiftelsen driver upp hyran på vår restaurang, samtidigt som de bedriver illojal konkurrens mot oss”, säger han till TN.

Det har uppstått en infekterad tvist på frilufts- och skidanläggningen Isabergstoppen i Gislaveds kommun. Stiftelsen Isabergstoppen, som stiftades av Gislaveds kommun, Gnosjö kommun och Friluftsfrämjandet 1969, öppnade tidigare i år ett kafé i närheten av restaurangen Höganloft, som också är hyresgäst till stiftelsen. Restaurangens vd Hans Palmgren är kritisk till öppnandet, då han menar att det leder till osund konkurrens gentemot hans restaurang, något som TN rapporterade om tidigare i augusti.

AI-sammanfattning

En tvist har uppstått i Gisslaved mellan stiftelsen Isabergstoppen och restaurangen Höganloft.

Hans Palmgren, vd för Höganloft, kritiserar det nyöppnade kaféet för osund konkurrens.

Marina Josefsson (S), ordförande i Isabergsstiftelsen, betonar att kaféet ska komplettera anläggningen.

Isabergsstiftelsen hävdar att prissättningen på kaféet är marknadsmässig och självförsörjande.

Hans Palmgren anser att situationen är ohållbar och att de som hyresgäst till stiftelsen hamnar i en dålig sits.

Läs mer

Isabergsstiftelsens ordförande Marina Josefsson (S) svarar nu på kritiken. Hon menar att avsikten med kaféet inte är att konkurrera med den egna hyresgästen, utan bör ses som ett komplement till friluftsanläggningen för att kunna erbjuda service till gästerna.

– Vi skapade kaféet för att vi såg att våra gäster saknade möjligheten att äta något enklare. Alla kanske inte vill gå in leriga och smutsiga efter en dag ute i cykelbanan och sätta sig på Höganloft, som är en fantastisk restaurang. Och då såg vi en möjlighet att kunna göra någonting enklare, säger hon till TN.

Tanken att en privat aktör ska ta över

Kafét ligger i Isabergs Base Camp, som ska vara ett centrum för aktiviteter med camping och lägenheter samt möjlighet att hyra utrustning. Marina Josefsson säger själv att det egentligen ligger ”utanför stiftelsens uppdrag” att driva en kaféverksamhet, men att de gör det för att få in underlag för att en privat aktör ska kunna ta över.

Planen är att, efter avslutad säsong, sammanställa lönsamheten för att sedan ta in intresseanmälningar från andra aktörer som vill ta över kaféet.

– Tanken har hela tiden varit att vi ska gå ut med en intresseförfrågan för driften av kaféet och vi beslutade därför att bedriva verksamheten under minst en säsong för att få underlag till att sammanställa förfrågningsunderlag, och kunna svara på frågor som kan komma från intressenter, säger hon.

I Isabergs avsiktsplan för Base camp uppges att kaféet ska drivas under marknadsmässiga förutsättningar, och att priser ska kunna konkurrensutsättas.

– Vi jämför med andra kaféer och restauranger i vårt område. Vi tittar på hemsidor och gör även besök där vi kollar vad har de för prissättning. Vi vill inte ligga för högt, men inte heller för lågt, utan vi ska försöka ligga mitt emellan. Vi får mycket kommentarer på att vi är höga i priser, säger Marina Josefsson.

”De skadar vårt företag”

Det är en förklaring som Hans Palmgren inte köper.

– De omsätter cirka 100 miljoner kronor och gör en vinst på cirka 25 miljoner kronor om året på sina andra verksamheter. Det spelar ingen roll för dem om kaféet går runt, men det gör det för en privat näringsidkare, säger han och fortsätter:

– De gör precis som IKEA gör när de säljer billig korv, de flyttar pengar från en verksamhet till en annan, med skillnaden att de är en kommunal stiftelse. Det är lätt att säga en massa floskler när man flyttar pengar och snedvrider konkurrensen. Faktum kvarstår dock, de skadar vårt företag när de konkurrerar med på osunda villkor.

Marina Josefsson menar att det inte stämmer, och att stiftelsen inte alls flyttar pengar till eller ifrån kaféet.

– Vi säljer inte billigt och kaféet ska driva sig självt då vi inte får flytta pengar från eller till den verksamheten. Vinsten från vår friluftsanläggning är nödvändig för att vi ska kunna fortsätta investera i våra anläggningar och utveckla vår verksamhet, och även Höganlofts verksamhet som vi tillsammans med dem arbetar på en om och tillbyggnad av för att de ska kunna fortsätta utveckla sin verksamhet också, säger hon.

Hans Palmgren menar att det uppstått en olustig situation för dem som hyresgäst.

– Vi sitter i hyresförhandlingar med stiftelsen Isabergstoppen där de driver upp hyran på vår restaurang, samtidigt som stiftelsen bedriver en osund och illojal konkurrens mot oss. Vi har hamnat i en ohållbar situation, säger han.

”Sorgligt att titta på den svarta väggen”

Marina Josefsson menar att de inte motarbetar restaurang Höganloft, och att de är beroende av varandra.

Förstår du Hans Palmgrens perspektiv att ni konkurrerar med dem?

– Jag kan förstå hans perspektiv men jag tycker det är väldigt sorgligt att man vill välja att titta på den svarta väggen i stället för att försöka se framåt. Juli var är en rekordmånad för oss, och det hoppas vi ska spilla över på dem. Det var en av målsättningarna med våra beslut i avsiktsplanen för Base campen.

Hans Palmgren menar att er ”rekordmånad”, som ni skyltade med i en pressrelease, sker delvis på bekostnad av Höganloft?

– Fast då blandar man ihop saker, för det som gick bra för oss var inte kaféverksamheten, utan det är vår aktivitetsanläggning och hela friluftsanläggningen. Den är vårt kärnuppdrag och vi vill att våra gäster lockas ut på hela vårt område, och stannar kvar och upptäcker hela bygden. Vi vill att våra gäster ska se och upptäcka mer i bygden och gynna många aktörer. Så det är väldigt synd att de vill se det på det här sättet, avslutar Marina Josefsson.