EU:S FRAMTID

TN erfar: Volvo nära uppgörelse om biltullar – detta avgör

Volvo Cars elbil Volvo C40 Recharge. Arkivbild. Bild: Claudio Bresciani/TT

Efter fredagens EU-omröstning om importtullar på elbilar från Kina erfar TN att Volvo Cars nu är nära en uppgörelse gällande sina elbilar tillverkade i Kina. Tullarna ska bytas mot minimipriser, enligt källor till TN. Men det finns villkor för att EU-kommissionen ska godkänna uppgörelsen.

I förhandlingarna mellan kommissionen och Volvo ingår också nivån på prisgolvet, som ska vara högre än nuvarande priser, och eventuellt kvoter, erfar Tidningen Näringslivet.

Volvo har möjlighet att sluta ett eget avtal med kommissionen som är separat från både resten av Geelygruppen och från de förhandlingar som pågår på hög nivå mellan kommissionen och Kinas handelsdepartement.

I fredags röstade EU-länderna för att permanenta importtullarna på elbilar tillverkade i Kina i fem år. Tullarna behövs för att göra konkurrensen rättvis med elbilar som tillverkas i EU eftersom de kinesiska tillverkarna har fått stora statsstöd, anser kommissionen.

Bilföretagen får pengarna

Bilexportörers frivilliga åtaganden om minimipriser skulle i stort motsvara tullarna. Effekten på EU:s elbilsmarknad blir då densamma. Skillnaden är att bilföretagen får pengarna, inte EU-ländernas tullverk.

I förhandlingarna ingår också krav från kommissionen på volymbegränsningar och på framtida investeringar i tillverkning i EU.

Det handlar alltså inte om att Volvo skulle få något undantag från tullarna, som har rapporterats i svenska media, utan om åtagande om minimipriser. Inte heller är det en speciell särlösning för just Sverige eller Volvo, som regeringen hävdar. Alla företag som tillverkar elbilar i Kina har möjlighet att förhandla fram individuella åtaganden om minimipriser utanför förhandlingarna mellan kommissionen och Kinas handelsdepartement.

För kommissionen är det mycket viktigt att företagens åtaganden ska gå att kontrollera så att de verkligen efterlevs. Kommissionen har dåliga erfarenheter från tidigare uppgörelser om minimipriser på kinesiska solpaneler. De var svåra att kontrollera och åtaganden kringgicks.

Från kommissionens sida vill man nu att Volvo ska vara så transparent som möjligt för att underlätta kontrollen av en uppgörelse.

Kommissionen mycket förtegen

Volvo har förstås en fördel jämfört med rent kinesiska tillverkare av att ett medlemsland i EU är starkt engagerat för en uppgörelse. När en svensk minister ringer till de högsta tjänstemännen i kommissionens handelsavdelning för att trycka på så lyssnar de noga. Och när åtaganden ska göras har Sverige som medlemsland ett stort förtroendekapital.

Utgångspunkten är kommissionens beräkning att statsstödet motiverar en tull på 18,8 procent för hela Geelygruppen. Volvo vill säkert försöka förhandla ned minimipriset. Det kan bli svårt. Sedan det provisoriska beslutet i juli har kommissionen gjort en omräkning för alla biltillverkare och bara gjort små nedjusteringar. Den förra beräkningen gav en tull för Geelygruppen på 19,3 procent. (Sedan tillkommer en allmän tull på 10% för alla importerade bilar.)

Förhandlingar på hög nivå mellan kommissionen och Kinas handelsdepartement har hittills inte gett resultat. Den 14 september träffades handelskommissionär Valdis Dombrovskis och Kinas handelsminister Wang Wentao. Samtal fortsätter på tjänstemannanivå.

Kommissionen är mycket förtegen om hur det går med hänvisning till att det just är en förhandling.

Sedan vet inte EU-sidan om Kinas handelsdepartement kommer att ha synpunkter på uppgörelser som nås av Volvo och andra enskilda bilexportörer.

EU: Tullarna förenliga med WTO-regler

Fredagens beslut innebär att tullarna väntas träda i kraft den 31 oktober. Om ett bilföretag når en egen uppgörelse med kommissionen måste den bekräftas i ett nytt formellt EU-beslut.

Och om det nya beslutet träder i kraft efter den 31 oktober får Volvo betala tull under mellanperioden och sedan övergå till de överenskomna minimipriserna.

Framöver, om ett bilföretag frångår uppgörelsen under femårsperioden så träder tullarna automatiskt in igen.

Enligt beslutet i fredags får Tesla en tull på 7,8 procent (ned från 9,0 procent), BYD 17 procent (oförändrad), andra samarbetsvilliga bilföretag som inte har kontrollerats på plats 20,7 procent (21,3 procent), SAIC och andra icke samarbetsvilliga företag 35,3 procent (36,6 procent).

EU hävdar att både antisubsidiertullarna och prisåtaganden är förenliga med världshandelsorganisationen WTO:s regler.

Som svar på tullarna har Kina startat en undersökning av EU-länders statsstöd till konjak, fläsk och mejeriprodukter som exporteras till Kina. Undersökningen kan leda till att Kina inför tullar.

I omröstningen i fredags röstade bara fem länder nej till tullarna: Tyskland, Malta, Slovenien, Slovakien och Ungern. Detta trots en hård kampanj från Tyskland för att övertyga andra EU-länder att rösta nej. Förklaringen är att en tredjedel av de tyska bilföretagens försäljning sker i Kina.

Tio EU-länder röstade ja, däribland Frankrike, Italien och Polen. Tolv avstod, Sverige och Spanien bland dem. Men eftersom det krävdes nejröster för att stoppa beslutet betydde en nedlagd röst i praktiken ett ja.

EU:s regler ger kommissionen en stor fördel. För att stoppa beslutet hade det krävts en kvalificerad majoritet av nejröster, det vill säga 15 av 27 EU-länder, som tillsammans innehar 65 procent av EU:s befolkning.