SVERIGES ENTREPRENÖRER

De revolutionerar industrin – med tång: ”Hållbarhet på riktigt”

Under det senaste året har Nordic Seafarm fokuserat på att öka sin kommersiella verksamhet, berättar försäljningschefen Niklas Carlson för TN. Bild: Nordic Seafarm

Startup-företaget Nordic Seafarms planer inkluderar nya produkter, nya marknader – och ett helt nytt sätt att hjälpa klimatet. Nu har företaget både dubblat sin omsättning och backats av giganter som IKEA och Lerøy. ”Ju mer vi skalar upp desto mer nytta gör vi”, säger försäljningschefen Niklas Carlson till TN.

Inga negativa konsekvenser men däremot en rad positiva effekter. Det var vad en grupp forskare med koppling till Kungliga Tekniska Högskolan och Göteborgs universitet upptäckte när de gav sig i kast med att i experimentellt syfte odla tång på västkusten – ett projekt som så småningom resulterade i företaget Nordic Seafarm.

AI-sammanfattning

En forskargrupp startade odling av tång på västkusten med positiva resultat.

Projektet resulterade i Nordic Seafarm, fokuserat på kommersiell tångproduktion.

Forskningsupptäckterna innefattade ökad biologisk mångfald och minskad övergödning.

Nordic Seafarm har tre tångarter och planerar fler användningsområden.

Nordic Seafarm fortsätter att samarbeta med akademin och expanderar sin verksamhet.

Läs mer

De involverade forskarna upptäckte att odlad tång medför både ökad mångfald och minskad övergödning, för att nämna två exempel. De upptäckte dock också att även om de var duktiga på att forska, så var de kanske inte lika framstående när det kom till att driva företag. Så när Nordic Seafarm år 2020 skulle ta steget ut i kommersiell verksamhet blev det under ledning av den nytillträdda vd:n Simon Hilmersson. Han byggde kort därpå upp ett team av medarbetare som tillsammans skulle fokusera på att skala upp Nordic Seafarms tångproduktion.

500 tångarter utanför västkusten

En av medarbetarna är Niklas Carlson, som sedan ett par år tillbaka har rollen som bolagets försäljningschef.

– När jag kom in i bolaget hade man kommit en bra bit på vägen med att odla och torka tång men sedan blev den mest liggande på lager, så vi behövde få snurr på verksamheten. Under de senaste 12 månaderna har vi skruvat upp fokuset på att driva bolaget kommersiellt, säger han till TN.

Tången sätts ut under hösten och skördas framåt vårkanten, varpå den kan användas till allt från mat till textil. Bild: Nordic Seafarm

Nordic Seafarm har sedan 2020 gått från att skörda något enstaka ton till cirka hundra ton tång om året vid odlingen utanför Bohusläns kust. Enligt Niklas Carlson finns det runt 500 olika tångarter som trivs i området, men Nordic Seafarm har valt ut tre av dem till att börja med. En av dem, en grön alg som heter havssallat, är Nordic Seafarm ensamma i Europa med att odla på rep direkt i havet.

Asien leder utvecklingen

Företaget, som har siktet inställt på att bli ett industribolag, har identifierat 15 användningsområden för tången de odlar. Historiskt har bolaget mest haft fokus på att framställa livsmedel, men det går också att använda tång till att tillverka exempelvis textil, möbler och förpackningsmaterial.

– Det odlas mycket tång globalt och i framför allt Asien finns det redan en stor tångmarknad, men i Europa och Nordamerika är det fortfarande relativt nytt, säger Niklas Carlson, och fortsätter:

– De tångbolag som trots allt finns i Europa har fokuserat mer på själva produktionen och mindre på det kommersiella. Men det häftiga är att ju mer vi skalar upp desto mer nytta gör vi. Det här är hållbarhet på riktigt.

Nordic Seafarms odling ligger utanför Grebbestad på Västkusten. Bild: Nordic Seafarm

Förra året omsatte Nordic Seafarm cirka 2 miljoner kronor och det här året ser ut att landa på 4,5 miljoner. Verksamheten är för närvarande uppdelad i att producera livsmedel och råmaterial till andra företag, men framöver är planen att både växa på fler marknader och inom fler segment.

Investeringsrunda på 25 miljoner

Ett affärsupplägg som av allt att döma har imponerat på flera tunga aktörer. Företaget har nämligen lyckats få in kapital från giganter som IKEA och InnoEnergy samt inlett ett strategiskt samarbete med fiskejätten Lerøy.

– Bara det är ett kvitto på att vi gör något bra. Det är inte självklart att stänga en runda på 25 miljoner från nya investerare, speciellt inte i det ekonomiska läge vi befinner os nu.

”De tångbolag som finns i Europa har fokuserat mer på själva produktionen och mindre på det kommersiella.”

En av de sex forskare som lade grunden för verksamheten är i dag involverade i företagets dagliga verksamhet, medan övriga har rådgivande roller eller är aktiva i styrelsen. Företaget fortsätter sitt samarbete med akademin och den av grundarna som fortsatt är involverad i den dagliga verksamheten, Göran Nylund, är operativt ansvarig för odlingen utanför Grebbestad.

Det finns runt 500 tångarter som trivs utanför västra Sveriges kust, Nordic Seafarms produktion omfattar hittills tre av dem. Bild: Ingvar Eliasson

Odlingen består av ett område med linor som lagts ut cirka 1,5 meter under ytan, varifrån tången sedan växer ner i djupet. Tången sätts ut i början av hösten och skördas vid olika tillfällen under våren, beroende på vad den ska användas till.

– Det är som en skog som växer neråt. Man skulle också kunna skörda tång som växer vilt men då blir det inte lika hållbart. Det vi skapar är en regenerativ råvara, vi tar inget från havet utan vi hänger ut tångrankor och sen är det havet och solen som gör sin magi.

Kan man odla tång i hela Sverige?

– Ja, man kan absolut odla längs hela kusten. Även i Östersjön finns det viss alger som går att odla, men det blir mycket bättre utväxling på västkusten där salthalten är högre och genomströmningen av färskt vatten är mycket bättre.