AI OCH AUTOMATISERING

Företagen: Därför väljer vi bort AI i kundtjänsten

Emma Lindgren är expert på digitalisering hos Svea Bank, som precis har släppt en ny undersökning om företagens AI-användande. Bild: Pressbild

AI-tekniken är på frammarsch inom en rad områden, men när det gäller AI i kundtjänsten säger företagen nej tack. ”Företag blir mer medvetna om vikten av mänsklig kontakt”, säger Emma Lindgren, expert på digitalisering hos Svea Bank, i en kommentar.

På endast ett år har antalet företag som säger sig använda AI i kundtjänsten rasat från 30 till 11 procent. Det visar en ny undersökning som Svea bank har gjort, rapporterar tidningen Market.

Anledningen till att AI-användandet backar i just kundtjänsten samtidigt som det ökar på andra områden tros vara att företag inte vill uppfattas som opersonliga.

– Trots att AI utvecklas i en väldigt snabb takt ser vi att företag blir mer medvetna om vikten av mänsklig kontakt i sin kundtjänst. Det är även många som ser risken med att AI kan uppfattas opersonligt och det är troligtvis en anledning till att fler väljer bort tekniken i områden där kundkontakt krävs, säger Emma Lindgren, expert på digitalisering hos Svea Bank, i en kommentar.

Market: Undersökning: Nu ratas AI inom kundtjänst