KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Så kan spelbranschens utsläpp minska

Svenska spelbranschen kan nå nollutsläpp. Svårare är det att få ner utsläppen som själva spelandet innebär. Bilden från utvecklaren Massive i Malmö, som är drivande i ett projekt för att höja medvetenheten om utsläpp i branschen. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

Ekonomi (TT)

Fossilfri el, miljövänliga serverhallar – och spellägen som sparar el. Det är tre förslag på hur svenska spelbranschen kan minska sina utsläpp, enligt en färsk rapport.

Branschorganisationen Dataspelsbranschen har gått igenom den svenska spelbranschens utsläpp och åtgärder för att minska dem.

– Det är fullt möjligt att ha nästan nollutsläpp när det gäller direkta utsläpp, säger Dataspelsbranschens hållbarhetschef Marléne Tamlin.

Nu står spelskaparna inte för särskilt mycket utsläpp, enligt rapporten bara 0,015 procent av den svenska industrins utsläpp, för en bransch som står för 1 procent av landets export.

Det mesta av utsläppen orsakas i stället av de tjänster som spelutvecklarna köper, som lagring i serverhallar, men framför allt av den energi som går åt när spelen spelas, och indirekt för att producera datorer, mobiler och tv-spelkonsoler.

– Det är ju inget som spelbranschen kan göra själva utan där behövs också politiska insatser globalt, säger Marléne Tamlin.

Men det finns saker spelutvecklarna kan göra för att få ner sina utsläpp. Tamlin nämner fossilfri el till kontoret, att se till att utrustningen är miljövänlig och håller i många år, och om möjligt införa energisnåla spellägen.

– Det viktigaste är att göra det enkelt. De allra flesta spelutvecklare i Sverige är småföretag med under tio anställda. Då har man ju inte möjlighet att ha någon hållbarhetsexpert som sitter hela dagarna och räknar på klimatutsläpp, säger hon.

Gustav Sjöholm/TT

Marléne Tamlin, hållbarhetschef på Dataspelsbranschen. Bild: Alexander Donka/Dataspelsbranschen

Fakta

Xbox har exempelvis tagit fram verktyg för att minska upplösning och bilduppdatering i menyer, och att skärmen blir mörkare vid inaktivitet. I spel som "Halo infinite" och "Call of duty" har energibesparingar på 15–50 procent uppmätts, vilket kan få stor betydelse när miljoner spelar.

Epic har också gjort en liknande analys av hur man med enkla medel kan få ner energikonsumtionen, bland annat genom att göra spelet mindre krävande. Det beräknas ha sparat 73 gigawattimmar årligen, motsvarande produktionen av flera vindkraftverk.

Källor: Dataspelsbranschen, Epic