E-HANDELNS UTVECKLING

Växande intresse för dropshipping bland unga

Arkivbild. Bild: Janerik Henriksson/TT

Intresset bland gymnasielever att starta så kallade dropshipping-företag ökar, rapporterar SVT.

Dropshipping innebär att en webbutik varken har egen tillverkning eller lagerhållning, utan i stället fungerar som en mellanhand mellan kunden och leverantören.

– Intresset började öka redan under förra året och vi hör från våra medarbetare att frågan dyker upp i klassrummen, säger Linda Östensson, Ung Företagsamhet i Sverige, till SVT.

Det kan ibland uppstå problem med dropshipping, till exempel när kunder vill reklamera varor de inte är nöjda med. Då kan det vara svårt att få kontakt med ursprungsleverantören.

– Det är inget fel på dropshipping i sig. Det finns för- och nackdelar. Men eleverna måste vara mer uppmärksamma på riskerna. Vi ser att många produkter inte håller kvaliteten och man kan inte spåra produktionskedjan, säger Linda Östensson.

SVT: Ökat intresse för dropshipping bland gymnasieelever