SVERIGES ENTREPRENÖRER

Varningen: Rusta företaget för framtiden eller gå under – ”Många för sent ute”

”Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är att vara med på vad som händer globalt, socialt och lokalt”, säger Niklas Madsen, vd och futurist på Superlab. Bild: David Möller

Omvärlden springer allt snabbare och det blir allt viktigare för företag att hänga med i utvecklingen. Men hur gör man egentligen det? Entreprenören och futuristen Niklas Madsen, vd för Superlab, delar med sig av sitt bästa tips. ”Det kommer att hända drastiska saker”, säger han till TN.

Utvecklingen inom AI, förändringar på transportområdet och nya satsningar på hållbarhet. Det är tre områden där entreprenören Niklas Madsen, vd och futurist på Superlab, tror att avgörande saker kommer att hända framöver.

AI-sammanfattning

Niklas Madsen, vd på Superlab, tror på snabb utveckling inom AI, transport och hållbarhet.

Superlab, grundat för 20 år sedan, hjälper företag att förbereda sig för framtiden.

Madsen varnar för att bolag som inte anpassar sig riskerar att halka efter.

Sverige anses vara dåligt på att implementera nya innovationer jämfört med andra länder.

Superlab ser kontinuerligt lärande som väsentligt för framsteg och innovation.

Läs mer

Superlab grundades av Niklas Madsen för 20 år sedan och var till en början ett designföretag. Så småningom utvecklades företaget, som förra året omsatte drygt 6,2 miljoner kronor, till ett framtidsspanande organ som hjälper andra företag att säkerställa att deras organisationer, produkter och tjänster är anpassade för framtiden. I dag har bolaget kunder inom både offentlig sektor och näringslivet, i form av allt från startup-företag och mindre organisationer till stora koncerner.

– Vi trendspanar jättemycket och hjälper företag att se sig själva i framtiden, säger Niklas Madsen till TN.

– Det finns flera globala rörelser just nu som verkligen är jätteintressanta. Och generationsskillnaderna, de klyftorna blir bara större och större för varje generation. Vilket gör världen svårare och mer komplex, men samtidigt spännande att följa.

Open AI, som ligger bakom Chat GPT, lanserade nyligen en ny version av sin populära tjänst. Den går under namnet Open AI o1 och skiljer sig från sin föregångare genom att kunna tänka i flera steg, vilket gör att den är bättre på att klara av saker som komplexa matematikproblem.

Snabb utveckling

Niklas Madsen menar att vi hittills bara har sett början på AI-tekniken och att utvecklingen dessutom kommer att gå betydligt snabbare framöver.

– Man tror att om två år så kommer Chat GPT:s utveckling att vara så drastiskt långt fram att vi inte ens kan föreställa oss det i dag. Det går fortare och fortare, säger han, och påminner om att det inte var så länge sedan det upplevdes som väldigt banbrytande att ha en Google Home- eller en Alexa-assistent att prata med i hemmet.

– Mina barn som är 10 och 15 tycker att de här assistenterna är dumma för de är redan vana vid Chat GPT. Man ser en evolution bland barn som i dag som går i mellan- eller högstadiet. De undrar saker som varför de ska använda tangentbord på en dator i framtiden när prompt-talande mer eller mindre kommer att vara naturligt. Varför ska man ha en dator över huvud taget när vi kan prata fram grejerna vi behöver?

”Många ser att framtiden är viktig men vill inte ta tag i den just nu, utan tänker att det kan vi göra i framtiden.”

Och då är just frågan om hur vi ska använda datorer i framtiden ändå bara en liten detalj om man ser till den enorma utveckling som kommer att ske globalt inom så gott som alla områden framöver, menar Niklas Madsen.

– Det kommer att hända drastiska saker och utvecklingen kommer helt klart att gå väldigt snabbt.

Niklas Madsens erfarenhet är att större organisationer generellt sett har lite svårare än mindre för att ta till sig förändringar och anpassa sina verksamheter därefter.

– Ja, så är det. Det är alltid ett mycket större politiskt schackspel i en större organisation.

Men har ni även större kunder som försöker hålla sig i framkant?

– Absolut. Där är allt från de som precis har kommit på att de behöver ställa om till de som tror att de behöver ställa om men som inte längre vill när de inser vad som krävs, till de som verkligen vågar göra en förändringsresa.

– Och det är det som är det svåra med det vi håller på med, för vi är så långt framme att det inte är så många som vågar implementera det vi föreslår. Många ser att framtiden är viktig men vill inte ta tag i den just nu, utan tänker att det kan vi göra i framtiden.

”Viktigt att förstå sin marknad fullt ut”

Men det är en inställning som får Niklas Madsen att höja ett varningens finger.

– Det finns många bolag som sitter i en bransch där de redan är för sent ute. Man kan redan se att de kommer att bli omkörda av andra som ligger längre fram i utvecklingen. Så jag kan inte nog understryka hur viktigt det är att vara med på vad som händer globalt, socialt och lokalt. Det är så viktigt att förstå sin marknad fullt ut.

När det kommer till innovation och utveckling ligger Sverige trots allt relativt långt fram jämfört med många andra länder.

”Det finns många bolag som sitter i en bransch där de redan är för sent ute. Man kan redan se att de kommer att bli omkörda av andra som ligger längre fram i utvecklingen.”

Vårt problem är enligt Niklas Madsen att vi är för dåliga på att implementera nya saker. Helst vill vi gärna ha koll på alla möjliga konsekvenser innan vi implementerar ny teknik och nya arbetssätt, och det gör att vi halkar efter samtidigt som utvecklingen alltså går snabbare än någonsin.

– Vi har ett dilemma i Sverige som land och i den arbetskulturen som vi har. Om vi ska sätta oss och göra en analys på om något kommer att fungera när allt springer på så snabbt runt omkring oss så kommer saker och ting att springa förbi oss.

Omvärldsbevakning på schemat

Så hur får man sitt företag att hänga med? Ett tips är att inspireras av Superlabs eget arbetssätt. Företaget har i tio års tid låtit sina anställda lägga minst en timme om dagen på att läsa om saker som intresserar dem. Kravet var att det skulle vara något nytt, till exempel en forskningsrapport eller något annan text som handlade om nya rön eller slutsatser. Det ska vara något som ger en ”aha-upplevelse”, som Niklas Madsen uttrycker det.

Varje måndagsmöte har personalen sedan i tur och ordning fått dela med sig av vad de har läst och sen har alla trendspaningar samlats i ett gemensamt dokument. Med åren har det blivit så många intressanta trendspaningar och ny kunskap att det har resulterat i att Superlab har gett ut två böcker.

– Man tror kanske inte att det ger företaget något och tänker varför ska mina anställda sitta en timme om dagen och läsa texter på nätet, vad ger det oss? Men i det långa loppet kan jag säga att det ger oerhört mycket styrka att redovisa all kunskap som man tillsammans har samlat in. Du får en världslig bild av saker och ting som du inte visste, säger Niklas Madsen, och fortsätter:

– Vi som arbetar på Superlab har inte samma intressen så vi tittar på olika saker. Vilket gör att man får insikter i saker som man inte hade en aning om. Och när alla sitter och berättar så händer någonting jättespännande.

Halkar efter inom AI

När TN nyligen intervjuade Googles Sverigechef Anna Wikland berättade hon att hon oroas av att Sverige halkar efter i globala AI-index, som mäter hur väl olika länder har tagit till sig och implementerat AI-tekniken. Till skillnad från vid tidigare stora tekniska skiften så ligger vi inte i den absoluta framkanten den här gången.

”Vi måste få – ursäkta uttrycket – men lite mer ”fuck you”-attityd och våga.”

En bedömning som Niklas Madsen delar.

– Ja absolut, vi ser samma sak. Vi är inte i framkant, säger han, och tillägger att han tycker att danskar och norrmän generellt sett är gladare än svenskar för att testa nya vägar utan att först ha gjort en noggrann konsekvensanalys.

– Vi måste få – ursäkta uttrycket – men lite mer ”fuck you”-attityd och våga. För vi i Sverige har ett ”track record” av att vara extremt duktiga på innovation och att föda innovation med alla universitet vi har och med många storbolag som faktiskt har innovation kvar i Sverige. När man börjar förstå att innovation och kreativitet är någonting som förmodligen kommer att bli den viktigaste varan här på vår jord framöver för att allt är möjligt, då tror jag att alla företag måste våga lite mer.