DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET
Kommunens drag – åker på upphandlingsturné
Markaryds kommun åker ut på upphandlingsturné. Målet är att få in feedback som kan användas för att förbättra upphandlingarna – och få fler lokala företag att lämna anbud. ”Många företag vet inte vilka upphandlingar som kommer ut och när de annonseras”, säger John Karlsson, näringslivschef i Markaryd.
Trots att kommunens upphandling har ett relativt bra betyg i rankingen Lokalt Företagsklimat ser kommunen det som ett tydligt förbättringsområde.
– Vi har en god dialog med våra företagare, och när jag pratat med dem upplever jag att det finns ett behov av att förbättra det. Många företag säger att de inte vet vilka upphandlingar som kommer ut och när de annonseras, säger John Karlsson, näringslivschef i Markaryd.
I stället för att själva söka upp företag presenterade kommunen idén på ett näringslivsmöte, och uppmanade de företag som hade åsikter att boka in ett möte.
För att inte turnén ska upplevas som partisk mot de företagen som kommunen träffar är även upphandlingssamordnaren Josefine Hansson med på besöken.
– Eftersom hon samordnar alla upphandlingar blir hon inte partisk. Dessutom görs upphandlingarna som kan vara aktuella i närtid för de företag vi besöker av en annan upphandlare. Så det blir ingen jävig situation, utan det handlar om att vara professionell i sitt relationsbyggande. Vi kan åka ut till företag utan att uppfattas som att de får en fördel, säger John Karlsson.
Företagen måste se mötena som värdefulla
Hittills har John Karlsson och Josefine Hansson haft tre lunchmöten, och har ytterligare fem planerade. Företagen kommer från en rad olika branscher.
– Det som varit väldigt positivt är att man har kunnat skapa en ömsesidig förståelse för varandra. Vi har ett regelverk att följa, och får inte anpassa upphandlingarna för att gynna bara lokala företag. Men vi kan öka möjligheten för att fler ska kunna lämna anbud på lika villkor, och då få en större konkurrens, säger Josefine Hansson.
En nyckel för att turnén ska bli lyckad är att företagen känner att tiden de lägger ned på mötena är värdefull, och att deras input tas i beaktande, säger John Karlsson.
– Det här är sanktionerat ifrån politiken och vår kommunchef. Jag och Josefin kommer sätta oss med kommunchefen och tekniska förvaltningschefen och gå igenom hur näringslivet ser på upphandlingarna, och vad vi kan förbättra, säger han.
Kan ni rekommendera upplägget till andra kommuner?
– Absolut, vi kände direkt att det var givande för båda parter för att skapa förståelsen för hur vi jobbar, men också för att stärka relationen med företagen. Man sitter på två olika sidor när man gör upphandlingar och det är viktigt att få feedbacken på det man gör, säger Josefine Hansson.
– Jag rekommenderar andra kommuner att kopiera oss. De är hjärtligt välkomna att höra av sig. Det är rätt enkelt att få till sådana här typer av möten, men det gäller också att prioritera. Vi hoppas verkligen kunna fortsätta också nästa år så att det här håller i sig, avslutar John Karlsson.