EU:S FRAMTID

Startup-proffset: Så kan EU bli världsledande på innovation

Wadih El-Achkar, som driver företaget Start up Stockholm. Bild: Yvonne Åsell/SvD/TT, Stefan Tell

Företagen är ryggraden i Europas ekonomi, men möter fortfarande stora hinder på den inre marknaden. Enligt företagaren Wadih El-Achkar krävs framför allt tre saker för att EU ska bli en attraktiv plats för företagande och innovation. "Vi behöver ett EU som främjar samarbete, inte komplicerar det", säger han till TN.

Europa står inför en avgörande tid. Med en ny mandatperiod för EU-kommissionen öppnas möjligheter att stärka unionens roll som en global ledare inom innovation, konkurrenskraft och hållbart företagande. För att lyckas måste företagande sättas i centrum av agendan, menar Wadih El-Achkar, som driver företaget Start up Stockholm.

– Genom att förenkla regler, främja samarbete och skapa fler möjligheter för utbildning och rörlighet kan vi bygga ett starkare, mer innovativt och konkurrenskraftigt Europa, säger han.

EU behöver arbeta aktivt för att underlätta företagens rörlighet mellan medlemsländerna, konstaterar han.

– Trots att vi har varit en del av unionen under lång tid, anser jag att vi borde ha kommit mycket längre i att främja företagande och skapa möjligheter för gränsöverskridande verksamhet.

”Det behövs krafttag för att öppna upp marknaden”.
AI-sammanfattning

Europa står inför en avgörande tid med nya möjligheter för EU-kommissionen.

Företagande bör stå i centrum för att stärka EU:s konkurrenskraft, menar företagaren Wadih El-Achkar.

Han betonar vikten av att underlätta företagens rörlighet och gränsöverskridande verksamhet.

Läs mer

Det är otroligt viktigt är att stärka samarbetet mellan europeiska företag. Genom att skapa gemensamma plattformar och arrangera mötesplatser kan företag från olika länder dela kunskap, bygga nätverk och arbeta tillsammans, menar Wadih El-Achkar.

– För att lyckas med detta krävs att EU avsätter resurser som möjliggör sådana initiativ. Detta skulle inte bara främja en starkare inre marknad utan även bidra till ökad innovation och konkurrenskraft i hela unionen.

– Företagare ser inga gränser – de följer sina produkter och konsumenter oavsett geografiska hinder.

Samtidigt behöver EU förenkla regelverket för företag och skapa en tydligare vision för den inre marknadens framtid.

– Genom att minska administrativa bördor och harmonisera regler kan vi underlätta för företag att verka över gränserna. Det är särskilt viktigt för tjänsteföretagen, som trots sin centrala roll i Europas ekonomi fortfarande möter många hinder. Det behövs krafttag för att öppna upp marknaden och göra det enklare för dessa företag att etablera sig och verka i olika medlemsländer.

Dessutom, menar han, finns ett stort behov av att öka rörligheten inom EU.

– Det gäller inte minst utbildning och arbetsmarknadsprogram. Genom att öppna upp för mer samarbete mellan ländernas utbildningssystem och arbetsmarknadspolitiska insatser kan vi bidra till en starkare och mer dynamisk europeisk arbetskraft.

– Detta skulle inte bara gynna de enskilda länderna utan hela unionen.

Helt ny spelplan

En ny mandatperiod i EU innebär också att en ny kommission tar plats. EU-kommissionen som förenklat kan liknas vid EU:s motsvarighet till en regering, leds för andra gången av Ursula von der Leyen som redan i somras presenterade riktlinjerna för den kommande mandatperioden. Efter stora satsningar på den europeiska gröna given, kommer fokus nu bland annat att vara säkerhet och konkurrenskraft. För att stärka Europas konkurrenskraft är det viktigt att dra nytta av medlemsländernas olika styrkor och unika innovationer. Istället för att konkurrera internt mellan länder bör vi fokusera på att tillsammans bli en globalt ledande region, konstaterar Wadih El-Achkar.

– Genom att utnyttja innovationskraften i varje medlemsland kan EU bli en mer intressant aktör på världsmarknaden och ta fram lösningar på de stora utmaningar som världen står inför.

Framöver behöver EU ha ett större fokus på innovation. Genom att stärka kopplingen mellan offentlig och privat sektor kan vi skapa bättre förutsättningar för utveckling av nya idéer och lösningar, menar han.

– För att lyckas krävs en tydlig strategi för hur vi kan integrera innovation som en naturlig del av konkurrensen. Genom att låta innovation bli en drivkraft för utveckling och genom att uppmuntra tävling mellan företag om vem som kan leverera de bästa lösningarna, kan vi både främja utveckling och stärka Europas ställning på den globala marknaden.

”Regelverk som kräver en mängd olika tillstånd skapar onödigt stora barriärer”.

Wadih El-Achkar menar att det är ett stort problem idag att många av EU:s initiativ är för komplexa och svåra för små och medelstora företag att ta del av.

– SME-företagen är en central del av Europas ekonomi och spelar en nyckelroll för tillväxt och innovation. Därför behöver vi göra det enklare för dessa företag att delta i offentliga upphandlingar och andra satsningar inom unionen.

– Ett förslag är att skapa en gemensam digital plattform för upphandlingar inom EU. En sådan plattform skulle ge företag från alla medlemsländer lika möjligheter att lämna anbud och delta i projekt, oavsett storlek eller geografisk plats.

För att små och medelstora företag ska kunna konkurrera på den inre marknaden behöver EU även satsa på kompetenshöjande insatser. EU bör erbjuda utbildningar och verktyg som hjälper företagare att navigera på den inre marknaden och ta sig in på nya internationella marknader, menar han.

– Jag har haft förmånen att arbeta inom flera olika branscher och därigenom fått en djup förståelse för de utmaningar och problem som både vårt företag och andra verksamheter står inför. En av våra verksamheter är inriktad på rekrytering, och där ser vi tydligt hur den inre marknaden inte har lyckats skapa tillräckliga förutsättningar för människor att röra sig mellan medlemsländerna, säger Wadih El-Achkar.

Många hinder kvarstår

Trots att EU har ambitionen att underlätta rörlighet, är det många hinder som kvarstår, särskilt inom arbetsmarknad och utbildning, konstaterar han.

– Vi märker att vissa utbildningar har svårt att fylla sina platser på grund av brist på sökande, vilket i sin tur begränsar möjligheten att genomföra dem. Regelbördan bidrar till detta problem, då tillgängliga arbeten och utbildningar i respektive medlemsstat ofta inte är tillgängliga för alla EU-medborgare.

– Vi behöver förbättra tillgången till både arbete och utbildning för att skapa ett mer sammanhållet och inkluderande Europa. Regelverk som kräver en mängd olika tillstånd skapar onödigt stora barriärer, vilket avskräcker många från att ens försöka. Arbetsgivare drabbas också, då de åläggs en rad extra administrativa krav och kostnader som gör det svårt att hantera dessa processer.

”De administrativa hindren är för många”.

Hela EU står idag inför utmaningen att attrahera arbetskraft. Det saknas klara och tydliga förutsättningar för arbetsgivare som vill rekrytera från andra delar av unionen, menar han.

– De administrativa hindren är för många, och processen är långt ifrån enkel. Som tjänsteföretag som arbetar med att rekrytera personer från andra EU-länder ser vi hur svårt det kan vara att navigera i dessa regelverk. Det är en utmaning att skapa en effektiv och smidig rekryteringsprocess inom unionen, vilket i slutändan begränsar arbetskraftens rörlighet och tillväxtmöjligheterna för företag.

Lär av de bästa exemplen

I EU är 99 procent av alla företag SME-företag och de sysselsätter 85 miljoner människor, enligt statistik från EU-kommissionen. En av de största utmaningarna för de europeiska bolagen framöver är den ökande regelbördan – som till stor del kommer ifrån EU-institutionerna. I sina så kallade mission letters har Ursula von der Leyen lyft in att de allra flesta kommissionärerna ska jobba med ”simplification”, något som välkomnas av Wadih El-Achkar. För att minska den administrativa bördan och förenkla för företagare i Europa behöver EU ta inspiration från de bästa internationella exemplen. I flera länder finns till exempel effektiva digitala lösningar som gör att ärenden kan hanteras snabbt och enkelt online, berättar han.

– EU bör främja användningen av liknande onlinetjänster i hela unionen för att göra det möjligt att hantera tillstånd och andra administrativa processer med hög tillgänglighet och effektivitet.

Ett sätt att minska regelbördan skulle kunna vara att införa en 24-timmars tillgänglighet för alla tillståndsärenden. Genom att digitalisera processer och införa en garanti där myndigheter måste svara inom 24 timmar kan företagare få snabbare beslut, menar han.

– Om myndigheterna inte klarar av detta bör det finnas en form av ansvarsskyldighet, exempelvis rapportering av vilka myndigheter som dröjer med sina svar. Detta skulle både öka effektiviteten och skapa större transparens.

Utvärdera företagsklimatet

Dessutom menar Wadih El-Achkar att ett sätt för att skapa incitament för medlemsländerna att förenkla sina regelverk är att EU introducerar ett system som jämför och utvärderar företagsklimatet i de olika länderna.

– Det skulle kunna vara en årlig analys, liknande Svenskt Näringslivs rapport om företagsklimatet på kommunnivå, som då görs på EU-nivå. Länder som presterar bäst i att skapa ett företagsvänligt klimat skulle kunna lyftas fram som förebilder. Detta skulle inte bara sporra medlemsländerna att förbättra sina regelverk utan även öka känslan av att EU är en attraktiv plats för företagande.

För att ytterligare minska regelbördan bör EU arbeta för att harmonisera regler och tillståndsprocesser mellan medlemsländerna, menar han.

– Genom att göra tillstånd liknande i hela unionen kan företagare enklare navigera mellan olika marknader utan att behöva anpassa sig till en myriad av olika regelverk. Detta skulle särskilt gynna små och medelstora företag som ofta saknar resurser att hantera komplexa och varierande regler.