FLYGBRANSCHENS FRAMTID
Flygskatten skrotas: Då storsatsar Norwegian i Sverige – ”Större effekt än många tror”
Norwegians vd Geir Karlsen välkomnar den slopade flygskatten men varnar för att Arlanda är den minst attraktiva flygplatsen i Skandinavien och att flyget i Sverige har rasat i tillgänglighet. "I jämförelse med Kastrup och Gardermoen så är ju Arlanda som en slags byggarbetsplats", säger han i en exklusiv intervju med TN.
I början av september kom beskedet: Från och med den 1 juli 2025 kommer Sverige inte längre att ha någon flygskatt. Efterlängtade nyheter för flygbranschen, som sett att antalet passagerare fortfarande inte är tillbaka på de nivåer som rådde innan pandemin – vare sig för inrikes- eller utrikesflygningar.
Norwegians vd Geir Karlsen är en av dem som välkomnar att skatten försvinner.
– Det gör att vi har lite mer tro på Sverige nu än vad vi har haft de senaste åren och därför kommer vi nu att satsa ännu mer på Sverige, säger han till Tidningen Näringslivet.
Norwegians vd Geir Karlsen välkomnar beslutet om slopad flygskatt och planerar fler investeringar i Sverige.
Norwegian öppnar åter sin pilotbas på Arlanda och anställer 60–70 nya piloter.
Företaget ökar sin närvaro med fler baserade flygplan och nya rutter på Arlanda.
Arlanda flygplats står inför utmaningar med konkurrenskraft enligt en ny rapport.
Norwegian satsar på hållbara flygbränslen för att minska utsläppen till 2030.
Norwegian har bland annat tagit beslut om att återöppna sin pilotbas på Arlanda. Den stängdes under pandemin och sedan dess har företagets svenska piloter utgått från Oslo. Men nu räknar bolaget med att anställa 60–70 nya piloter till basen på Arlanda, varpå antalet anställda i Stockholm till sommaren väntas ligga på mellan 300 och 350.
”Finns en efterfrågan”
I oktober började Norwegian flyga mellan Stockholm och Skellefteå fem dagar i veckan. Och fler satsningar i Sverige är att vänta, berättar Geir Karlsen för TN.
– Vi kommer att öka antalet flygplan som är baserade på Arlanda vilket innebär ökad kapacitet till och från Sverige. Det gäller för 2025 men förhoppningsvis även 2026. Så Sverige har på så sätt en positiv utveckling, som vi ser det.
Blir det nya flyglinjer eller tänker ni framför allt utöka utbudet på de sträckor som ni redan har?
– Det är bägge delar och beror på var vi ser att det finns en efterfrågan att utveckla linjenätet.
Kan du säga något mer konkret om hur mycket ni planerar att växa?
– Nej, men vi ökar som sagt antalet flygplan som är baserade på Arlanda, vilket innebär fler linjer. Men det är svårt att säga något nu om nya rutter. Det publicerar vi när vi publicerar. Men i dag har vi ungefär 50 direktlinjer från Sverige och de kommer att bli fler.
Andra avgifter ökar
Geir Karlsen och Norwegian tycker sig ha fått flera positiva signaler från den svenska marknaden det senaste halvåret. Men det som var avgörande för företagets planer i Sverige är just att flygskatten försvinner.
– Det gör att vi nu satsar mer på Sverige. Vi ser också att konkurrenssituationen i Sverige på många sätt är stabil, och det gör att slopandet av flygskatten kommer att ha en positiv effekt. Det är vi helt säkra på, säger han, och fortsätter:
– Det som talar emot är att vi ser att andra avgifter ökar i Sverige, till exempel de avgifter flygbolagen får betala till Swedavia. Men man kan säga att netto så ser Sverige bättre ut nu än tidigare, i varje fall sedan pandemin.
I debatten framförs det ibland att flygskatten inte är så omfattande och att det därför inte kommer att bli någon större skillnad när den försvinner. På dig låter det tvärtom?
– Ja, det har nog en större effekt än vad många tror att man tar bort en sådan skatt, det har det definitivt.
”När det gäller samgåendet mellan BRA och SAS så har vi noterat det och konstaterar att det på många sätt leder till att stora delar av södra Sverige får en slags monopolsituation.”
Den svenska inrikesmarknaden har länge dominerats av flygbolagen BRA och SAS. I höstas kom beskedet att BRA blir underleverantör till sin forna konkurrent och att inrikestrafiken från Bromma flygplats därför i stort sett försvinner från årsskiftet.
Sedan meddelade SAS, som inte längre har svenska staten som en av sina ägare, att företaget kommer att fokusera delar av sin verksamhet till Köpenhamn.
Hur påverkar den marknadssituationen Norwegian?
– Kapaciteten för SAS i Sverige är på det stora hela ganska oförändrad. Kanske att de på långdistans inte är tillbaka där de var innan pandemin, speciellt inte från Arlanda. Men konkurrenssituationen är väl ganska liknande mot tidigare, skulle jag säga, i alla fall på de rutter som vi flyger. När det gäller samgåendet mellan BRA och SAS så har vi noterat det och konstaterar att det på många sätt leder till att stora delar av södra Sverige får en slags monopolsituation. Det är inte bra för resenärerna med monopol eftersom det nästan alltid leder till högre priser och sämre tillgänglighet.
– Vi på Norwegian flyger inte till så många av de här destinationerna som SAS och BRA gör, men för befolkningen så tror jag att en monopolsituation som sådan sällan är positiv.
Men är det inte ett gyllene tillfälle för er att satsa?
– Ja, alltså det är en möjlighet, det är klart att det är det. Men flygplanstillverkarna tillverkar tyvärr inte så många flygplan som de har planerat så det är förseningar i flygplansleveranserna globalt.
– Oavsett om det gäller Norwegian eller något annat flygbolag så vill den som driver det placera ut flyglinjerna där det är mest förnuftigt att göra det. Och som jag sa, Sverige är mer intressant för oss nu än det har varit de senaste åren.
I december 2023 publicerades en rapport om Arlandas konkurrenskraft som tagits fram på uppdrag av Visit Sweden, Region Stockholm och Swedavia. Rapporten jämförde antalet flyg och flyglinjer till en rad europeiska flygplatser och kunde konstatera att Arlanda har tappat mark både gentemot övriga Norden och jämfört med andra storflygplatser i Europa.
Jumboplatsen i antal passagerare
Kort därpå tillsatte regeringen Peter Norrman som ny Arlandautredare. Hans uppdrag var tydligt: Att föreslå åtgärder som kan öka kapaciteten och förbättra tillgängligheten till och från Arlanda flygplats.
”Vi hoppas att vi att får se förändringar på Arlanda så snart som möjligt men vi förstår att det kommer att ta flera år. Och det gör ju att det blir en sämre produkt än vad det kunde ha varit.”
Hittills har Per Norrman bland annat haft ett möte med just Norwegians Geir Karlsen, som ser att det finns tydliga förbättringsmöjligheter på Sveriges största flygplats.
– Arlanda är i dag på många sätt den minst attraktiva flygplatsen i Skandinavien. I jämförelse med Kastrup och Gardermoen så är ju Arlanda som en slags byggarbetsplats. Det är väldigt långa distanser. Arlanda ligger även sist i hela Skandinavien gällande antal passagerare, det borde vara tvärtom med tanke på att det bor dubbelt så många i Sverige jämfört med både Norge och Danmark. Arlanda Express fungerar bra men det är för dyrt. Vi hoppas att vi att får se förändringar på Arlanda så snart som möjligt men vi förstår att det kommer att ta flera år. Och det gör ju att det blir en sämre produkt än vad det kunde ha varit. Men vi får hoppas att Arlanda har fått en ordentlig uppfräschning när arbetet väl är klart.
– I Skandinavien konkurrerar Arlanda i dag med två flygplatser som är väldigt attraktiva och som erbjuder en väldigt bra produkt, Oslo och Köpenhamn. Det finns förstås en anledning till att SAS väljer att förlägga sin ”globala hubb”, som de kallar den, i Köpenhamn.
Varför vill ni satsa i Sverige om Arlanda är den minst konkurrenskraftiga flygplatsen?
– Det är ju inte så att vi inte satsar i Norge och Danmark, vi satsar där också. Men vi har nog satsat mer i både Danmark och Norge de senaste två till tre åren än i Sverige och det är för att efterfrågan i Sverige har legat väldigt långt efter både Norge och Danmark, inte minst på inrikesflyg.
Har prioriterat Norge och Danmark framför Sverige
Geir Karlsen uppskattar att inrikesflyget i Sverige nu är uppe på max 65 procent av den nivå som rådde före pandemin.
– Och det är en uppenbar anledning till att Sverige har varit mindre attraktivt. Om man tittar på var Norwegian har vuxit sedan pandemin så är det först och främst i Norge och Danmark. Och vi har också vuxit ganska mycket i Spanien. Men nu ser vi som sagt att Sverige blir mer attraktivt igen.
Trots flera ambitiösa satsningar de senaste åren kvarstår det en del arbete innan Sustainable Aviation Fuel (SAF) kan bli standard i flygbranschen. Dels är efterfrågan fortfarande för låg, dels behöver produktionen öka, vilket Tidningen Näringslivet nyligen kunde rapportera. Geir Karlsen berättar att Norwegian trycker på i alla tillgängliga kanaler för att den globala produktionen av SAF ska öka.
”Man måste försöka förstå vilket värde som skapas runt omkring genom att utbudet av flyg ökar.”
Han anser att den svenska regeringens strategi med att ge exportkreditgarantier till företag som vill producera hållbart flygbränsle, är helt rätt väg att gå. När SAF blir tillgängligt på bred front kommer nämligen flygtillgängligheten att förbättras avsevärt, menar han.
– Det är den vägen man måste gå för att ju bättre tillgänglighet du har desto större värde skapar du. Om vi kan få i gång tillräckligt med produktion av drivmedel och få ett pris på det drivmedlet som är konkurrenskraftigt, så kommer vi minska våra utsläpp med 45 procent till 2030. Men det enda sättet vi kan lyckas med det är om vi kan flyga med ett annat typ av bränsle.
”Jämfört med Danmark och Norge så ligger flygtillgängligheten i Sverige cirka 20–25 procent efter. Och det är inte bra.”
– Vår flygplansflotta blir nyare och nyare de kommande åren eftersom vi fasar in nya flygplan. Och de förbränner 15–17 procent mindre bränsle än de flygplan vi har i dag. Så det kommer också att bidra men inte tillräckligt för att vi ska kunna nå våra mål – och det är därför det är så viktigt med hållbara flygbränslen.
Måste vi flyga mer för att flyget ska lyckas med omställningen?
– Ja, det tror jag. Man måste försöka förstå vilket värde som skapas runt omkring genom att utbudet av flyg ökar. Det blir mer attraktivt att satsa på olika platser för det blir lättare att ta sig dit. Det blir lättare att starta företag, det blir mer attraktivt för människor att arbeta på platser med god tillgänglighet oavsett om de ska bo på platsen eller pendla dit.
– Det är ju den diskussionen man måste ha samtidigt som man hittar lösningar för hur man kan flyga mer hållbart. Och vi menar att med de avgifter och skatter som både vi och andra flygbolag betalar borde kanaliseras tillbaka till incitament för att få i gång produktionen av SAF. Det är det vi i flygbranschen behöver. Då kan man flyga mer men samtidigt flyga mycket mer hållbart än vad som är möjligt i dag.
Kritisk till antiflygpolicyer
Tidningen Näringslivet rapporterade nyligen att Stockholms stad har infört en resepolicy som är väldigt restriktiv när det kommer till att tillåta flygresor i tjänsten. Samtidigt har en annan kommun, Östersund, avskaffat ett liknande förbud sedan det gått upp för kommunledningen vilka negativa konsekvenser det kan medföra om stadens flygplats läggs ner.
Vad tänker du om kommuner och andra arbetsplatser som har infört resepolicyer som uppmanar personalen att inte flyga?
– Jag säger som infrastrukturminister Andreas Carlson, att de policyerna måste ändras. Det måste vara möjligt att flyga. Jämfört med Danmark och Norge så ligger flygtillgängligheten i Sverige cirka 20–25 procent efter. Och det är inte bra.
Beskedet om slopad svensk flygskatt har välkomnats även av andra flygbolag. I september meddelade exempelvis Ryanair att bolaget kommer att lansera tio nya rutter i Sverige. Men konkurrensen från andra aktörer är inget som oroar Geir Karlsen.
– Det var Norwegian som från början skapade konkurrensen mot SAS, först och främst i Norge men sedan i resten av Skandinavien. Vi gillar konkurrens även om konkurrensen i den här branschen är stenhård. Så det är egentligen ”business as usual”.