DEN SVENSKA KONJUNKTUREN
Värmekartor avslöjar: Här shoppades det mest under Black Week
Shoppingen under Black Week var en stor framgång för handeln, visar ny besöksstatistik från Prospect Mapping. ”Nu behöver man inte gissa längre”, säger affärschef Simon Adolphson till TN.
Under handelsveckan steg antalet besökare med sex procent jämfört med föregående år. En glädjande nyhet för branschen som utmanas av höga kostnader och minskad köpkraft.
Det visar Prospect Mapping, som med sin molnbaserade plattform har kartlagt besöksaktiviteten på 400 handelsplatser och köpcentrum i Sverige mellan 2022 och 2024.
– Det här visar att svenskarna har gett sig ut i handeln i högre grad under Black Week jämfört med tidigare år. Men det är långt ifrån alla som har fina gröna siffror, säger Simon Adolphson, affärschef och partner på Prospect Mapping.
Spridda skurar
I till exempel Malmö har köpcentren Mobilia och Triangeln fått färre besökare, medan de har ökat på Emporia. Köpcentret Backaplan i Göteborg har däremot vänt från negativa till positiva siffror.
”Vi kan se en hög aktivitet i Gränbystaden i Uppsala samtidigt som köpkraften har ökat i upptagningsområdet och närområdet”
Med hjälp av en kombination av datakällor från SCB, Trafikverket, Lantmäteriet och information om kommande byggprojekt från Combify, kan kartläggningen också visa demografiska förändringar i olika upptagningsområden.
– Vi kan till exempel se en hög aktivitet i Gränbystaden i Uppsala samtidigt som köpkraften har ökat i upptagningsområdet och närområdet. Det gäller även handelsplatsen Arninge i Täby där fler köpstarka grupper, som barnfamiljer, har flyttat in till upptagningsområdet, säger Simon Adolphson.
Detta kan jämföras med Birsta i Sundsvall, där besöksutvecklingen har stagnerat.
– Här kan vi inte alls se samma utveckling vad gäller demografi och nya bostäder jämfört med Gränbystaden och Arninge, säger han.
Rörelsedata nyckelfaktor
En viktig komponent för att mäta besöksaktiviteten är Prospect Mappings rörelsedata från partnern Telia Crowd Insights.
– Med den här informationen kan man enkelt se hur många som befinner sig i ett område. Det är viktigt att tillägga att datan är anonymiserad och GDPR-kompatibel och inte går att koppla till specifika individer. Statistiken är aggregerad och kräver minst fem resor samt ett besök på minst 20 minuter för att registreras, säger Simon Adolphson.
Med hjälp av denna data har man kunnat mäta de största flödena till köpcenter, från kommun till kommun. En värmekarta visar till exempel att Mall of Scandinavia har haft störst besöksflöden i hela Sverige, med besökare från hela 199 kommuner.
– Som en jämförelse visar en värmekarta för Täby centrum och Sickla Köpcentrum att besöksaktiviteten är betydligt mer avgränsad. Där är upptagningsområden mer tydligt uppdelade i norrort och söderort medan besökare till Mall of Scandinavia kommer från hela landet, säger Adolphson.
”Det är väldigt intressant med data som visar varifrån besökarna kommer. Då behöver man inte gissa längre, utan det finns faktiskt data på det”
Denna data kan vara värdefull för företag att ta mer datadrivna beslut, menar Simon Adolphson.
– Man kan utvärdera marknadsföring och se vilka insatser som har gett effekt. Det kan också vara ett underlag för att veta var kunderna kommer ifrån och vilka man ska rikta sin marknadsföring till. Det är väldigt intressant med data som visar varifrån besökarna kommer. Då behöver man inte gissa längre, utan det finns faktiskt data på det, säger Simon Adolphson.
Pressmeddelande: Så gick Black Week för Sveriges största köpcentrum och handelsplatser