DEN SVENSKA BESÖKSNÄRINGEN

Svenskar lägger lägst andel av budgeten på restaurangbesök – men vill ändå äta nyttigast

Genrebild. Bild: Stina Stjernkvist/TT

Svenskar lägger betydligt lägre andel av sin budget på att äta lunch ute på restaurang än genomsnittet i Europa, visar en ny rapport. Samtidigt vill svenskarna äta nyttigast av alla, något som vanligtvis kostar mer pengar. ”Inte konstigt att många restauranger i Sverige har det tufft”, säger Hélène Podsadni Nilsson på Edenred, till TN.

Rapporten FOOD-Barometer, framtagen av förmånsföretaget Edenred, kartlägger trender och människors matvanor i 22 olika länder, baseras på en undersökning med över 50,000+ deltagare. I Sverige medverkar över 100 restauranger och 1,000 gäster.

Undersökningen visar på en stor paradox för svenska restauranger. 62 procent av Sveriges restauranger har sett en ökad efterfrågan på nyttigare mat de senaste åren och 82 procent av gästerna svarar att de väljer lunchrestaurang baserat på hälsosamt erbjudande, högst av alla uppmätta länder. Samtidigt är Sverige det land där människor lägger lägst andel av budgeten på att köpa mat, en majoritet lägger 20 procent eller mindre.

– Jag blev väldigt förvånad när jag såg de siffrorna, med tanke på att snittet i Europa är 29 procent. Det är inte konstigt att många restauranger i Sverige har det tufft när de svenska gästerna förväntar sig hälsosam mat, men inte är beredd att betala för den, säger Hélène Podsadni Nilsson, Managing Director på Edenred, till TN.

Resultaten går i linje med en annan ny undersökning från Kantar Sifo, gjord på uppdrag av kaffe- och matleverantören Beans in Cup, som visar att fyra av fem svenskar (82 procent) äter sin lunch på arbetsplatsen, och endast tio procent svarar att de äter lunch ute på restaurang.

– Det här är ett jättestort problem för restaurangerna. Vi tycker att lunchförmåner borde omfattas av liknande regler som friskvårdsbidraget, så att fler svenskar känner att de har råd att gå ut och äta en hälsosam lunch, avslutar Hélène Podsadni Nilsson.

Hélène Podsadni Nilsson. Bild: Edenred

Länder som deltog i undersökningen

Belgien, Brasilien, Bulgarien, Chile, Colombia, CZ, Finland, Frankrike, Grekland, Tyskland, Italien Japan, Peru, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Spanien, Sverige, Turkiet, Uruguay och Österrike