KLIMATOMSTÄLLNINGEN

MP-topp slår tillbaka om miljözonen: ”Deras problem att branschen inte ställer om”

In-och utfarten till Klaratunneln omfattas av den miljözon klass 3. Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) menar att det är nödvändigt för att förbättra områdets luftkvalitet. Bild: Mostphotos, Liselotte van der Meijs

Den infekterade debatten om miljözon klass 3 i Stockholm fortsätter. Näringslivet gillar zonen, menar Lars Strömgren (MP). Carl Nordblom (M) å sin sida anklagar Miljöpartiet för en företagarfientlig politik. ”Han kanske borde besöka fler företag i Stockholm för att nyansera sin bild”, säger han till TN.

Efter att Länsstyrelsen meddelade att de tillfälligt pausat införandet av miljözon klass 3, som skulle förbjudit bensin- och dieselbilar i delar av Stockholm city från årsskiftet, firade flera företagarorganisationer.

─ Det är ett välkommet besked från Länsstyrelsen. Vi har varit i kontakt med flera företagare både inom och utanför zonen som ser miljözon 3 som en stor utmaning; det kan till och med innebära konkurs, sa Jennie Albinsson från Företagarna.

AI-sammanfattning

Länsstyrelsen har pausat införandet av miljözon klass 3 i Stockholm city.

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) betonar positiva dialoger med näringslivet.

Han menar också att miljözonen är det bästa sättet att uppfylla stadens mål för luftkvaliteten.

Carl Nordblom (M) anser att miljözonen skadar stadens näringsliv.

Staden har överklagat Länsstyrelsens beslutet till Transportstyrelsen.

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) vänder sig starkt mot den bilden.

─ De dialoger vi har haft med näringsidkare i och omkring det här området har varit betydligt positivare. Jag träffade Företagarna i Stockholm och de var väldigt mycket mer positiva än vad exempelvis Företagarnas riksorganisation är. Verksamheterna som finns i det här området har signalerat att de tycker att vi i god tid aviserade att det här skulle komma, säger han till TN.

Miljözon klass 3 ska sträcka sig inom området mellan Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen i centrala Stockholm. Bild: Stockholms stad

”Det är inget problem att lösa leveranser till zonen”

Reglerna för miljözoner styrs av nationell lagstiftning. Enligt lagen har kommuner rätt att införa miljözoner för att förbättra luftkvaliteten i särskilt miljökänsliga områden, men Länsstyrelsen pausade projektet just med hänvisning till att det inte är klart om området kan klassas som särskilt miljökänsligt.

Att förbättra luftkvaliteten är det primära syftet med att införa miljözonen, säger Lars Strömgren. Men han menar också att en förbättrad luftkvalité i staden kommer att göra att fler människor vill röra sig i området, bland annat genom sänkta bullernivåer, något som kommer att gynna handeln.

Han säger att trafikkontoret haft dialog med fastighetsbolag och transportföretag och säkerställt att det fortsatt kommer gå att leverera varor till butikerna inom området. Han lyfter upp AMF Fastigheter, Vasakronan, Rang-Sells, Menigo och Bring som några av de aktörer som är helt med på omställningen.

─ Vi har konstaterat att det här området har ungefär 500 lastbilstransporter om dagen, och det finns knappt 10 000 fordon som klarar zonen i Stockholms kommun. Så det är inga problem att lösa leveranserna till verksamheterna i det här området, säger han.

Snarare ett problem för branschen än mig”

Trots det har flera aktörer överklagat införandet till Länsstyrelsen, tre fastighetsbolag, ett taxibolag och ett färdtjänstbolag, som i olika grad yrkat på att zonen ska stoppas helt, alternativt skjutas fram ett år.

En av de mest högljudda kritikerna har varit Sveriges Bussföretag, som menar att det inte finns några bussar på marknaden som möter de nya kraven, och därför omöjligt kan ställa om i tid, något som TN tidigare rapporterat om.

─ När jag har träffat dem så har de lagt väldigt mycket energi på att förklara hur omöjligt det här är för dem och hur långsamt utvecklingen går i deras bransch. Och då har jag väl ibland sagt till dem att det kanske snarare är ett problem för dem än för mig att deras bransch inte ställer om, säger Lars Strömgren.

”Symbolpolitik”

En av kritikerna mot miljözonen är riksdagsledamoten Carl Nordblom (M). Han menar att företagen i Stockholm redan har fullt upp med att hantera lagar och regleringar som sätter käppar i hjulet för deras verksamheter.

─ Jag menar att alla politiska beslut som påverkar företags möjligheter att verka och växa mitt i Stockholm city negativt är skadliga för ett levande Stockholm. Hotell, restauranger, barer och klubbar ligger inom eller i anslutning till den utpekade zonen. Dessa verksamheter måste få stöd av politiken i stadshuset att fortsätta vara en viktig motor för ett levande Stockholm som lockar turister och människor till vår citykärna. Inte som i detta fall motarbetas av miljöpartistisk symbolpolitik som saknar konkret miljönytta, säger han till TN.

Han delar inte Lars Strömgrens bild av att stora delar av näringslivet inom den tilltänkta zonen är med på banan, och menar att Strömgren ”kanske borde besöka fler företag i Stockholm för att nyansera sin bild”.

Han vänder sig starkt emot uttalandet om att det är bussbranschens egna problem att de inte ställer om tillräckligt snabbt.

─ Det visar väl mer på Lars Strömgrens företagsfientliga inställning. Väldigt nonchalant svar att ge hårt arbetande företagare i Stockholm, säger Carl Nordblom.

80 procent av trafiken behöver försvinna utan miljözon

Carl Nordblom delar Lars Strömgrens ambition om att förbättra luftkvaliteten i Stockholms stadskärna, men tycker att det är ett bättre alternativ att försöka leda om trafiken genom en östlig förbindelse runt staden i stället.

─ Jag vill ha mer yta för gångtrafikanter, fler gågator, fler grönområden, ännu bättre cykelmöjligheter och minskad trafik i Stockholm. Detta skulle kunna gynna näringslivet och skapa en ännu trevligare stad. Men för att detta ska kunna bli möjligt måste politiken möjliggöra så att trafiken kan ledas om runt staden och inte igenom staden i en kombination av satsningar på kollektivtrafiken, inte nedskärningar på kollektivtrafiken som det rödgröna styret i region Stockholm nu ägnar sig åt, avslutar han.

Målet om en utsläppsfri innerstad till 2030 klubbades 2021 i Stockholms kommunfullmäktige, under det dåvarande moderatledda styret. Lars Strömgren ser miljözonen som nödvändig om målet ska nås, och tycker att Moderaternas kritik inte är ”konsistent”.

─ Om man inte skulle införa miljö som klass 3 i det här området och ändå ska klara målet, en luftkvalitet som inte är skadlig för människor som rör sig där, skulle 80 procent av trafiken behöva försvinna därifrån. Med miljözonen förbjuder vi ingen från att åka där, vi vill bara att trafiken ska vara utsläppsfri, säger han.

Staden har valt att överklaga Länsstyrelsen beslut till Transportstyrelsen, som har makt att köra över Länsstyrelsen. En potentiell utvidgning av miljözonen kommer att utredas under 2024 och beslutas under första halvåret 2025.