KLIMATOMSTÄLLNINGEN
Bussföretag sågar MP-utspel: ”Har fel om miljözonerna”
MP-toppen Lars Strömgren menar att det är bussbranschens problem att de inte ställer om. Det får bussföretagen att gå i taket. "Han har helt fel när han påstår att vi förfogar över det här", säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.
Bussföretagen har i flera omgångar kritiserat Stockholm stads planerade miljözon klass 3, som förbjuder bensin-och dieselfordon att köra inom området mellan Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Efter att länsstyrelsen valde att pausa införandet gick trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) ut och försvarade zonen i en intervju med TN. Han menar att zonen är ett sätt att knuffa fram teknikutvecklingen, och få företag att investera i mer hållbara fordon, och bemötte Bussföretagens kritik så här:
─ När jag har träffat dem så har de lagt väldigt mycket energi på att förklara hur omöjligt det här är för dem och hur långsamt utvecklingen går i deras bransch. Och då har jag väl ibland sagt till dem att det kanske snarare är ett problem för dem än för mig att deras bransch inte ställer om, säger Lars Strömgren.
Citatet får Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag, att reagera.
– Lars Strömgren har fel. Det är inte vårt problem, vi bygger inga bussar, det är fordonsindustrin som gör. Och det är de offentliga beställarna som avgör vilka bussar våra medlemsföretag får köra för bussar i den upphandlade trafiken. Han har helt fel när han påstår att vi förfogar över det här, säger hon till TN.
I miljözon klass 3 är endast gas-och elbussar tillåtna. Anna Grönlund förklarar att gas inte lämpar sig för turistbussar, eftersom de släpper ut gas när de står stilla för att inte skapa ett för stort tryck i tanken, och att det är naturligt för turistbussar att stå still med jämna mellanrum.
Den enda elbussen som finns på marknaden är kinesisk, och har dessutom varken det bagageutrymmet eller den komforten som krävs för turistbussar.
Anna Grönlund pekar på att Region Stockholm, där miljöpartisten Anton Fendert är trafikregionråd, kräver omfattande revisioner som intygar att social hållbarhet inte kränks vid tillverkningen av bussar. I den debatt som föregått Region Stockholms beslut har bland annat Kina pekats ut som ett av de länder som kränker mänskliga rättigheter och därmed inte klarar de hårda kraven på social hållbarhet.
─ Men Lars Strömgren uppmanade våra medlemsföretag vid ett möte nyligen att köpa just kinesiska bussar. För bussföretagen blir detta ett dilemma, så de bussar man köper måste kunna användas i olika uppdrag, säger Anna Grönlund.
”Lagstiftning som gör att företagen inte kan fullfölja sina uppdrag”
Även i Göteborg planerar styret att införa miljözon klass 3. Men där har Lars Strömgrens motsvarighet Karin Pleijel (MP) signalerat att de vill undanta turistbussar från kraven.
─ Jag skulle önska att Lars Strömgren och hans miljöpartistiska kollegor i Göteborg och Region Stockholm förenade sig med oss och krävde en översyn av det regelverk som styr miljözoner i Sverige, så att de blir verklighetsanpassade, säger Anna Grönlund.
Hon poängterar att hon i grunden är positiv till miljözoner, eftersom de gynnar kollektivtrafiken, men att de måste införas på ett rimligt sätt och med större framförhållning.
Hon oroar sig också över att Stockholms stad aviserat att de planerar att utvidga zonen under 2025, men inte sagt var och när. Något som riskerar att skapa problem för många bussföretag som redan lämnat offerter för att transportera exempelvis kryssningsresenärer.
─ Det är tusentals kryssningsresenärer som vill bli upphämtade med bussar och åka till olika ställen i Stockholm. Det här lämnar företagen idag offerter på. Sen kommer det en lagstiftning som innebär att de inte kan fullfölja sina uppdrag. Det blir en tuff förhandlingssituation att förhandla mot internationella kryssningsrederier, säger hon.