DEN SVENSKA EXPORTEN
Här är nya hoten mot svenska snuset: ”Skapas parallell marknad”
Det svenska snuset borde jämföras med exportsuccéer som musikundret eller techbolag, menar Anette Rosengren, nordisk koncernchef på Philip Morris, som nyligen förvärvat Swedish Match. Men produkten är kontroversiell och företaget kämpar mot förbud på förbud och en hätsk hälsodebatt. ”Snuset skulle kunna göra Europa mer eller mindre rökfritt”, säger hon till TN.
– Vi vill sluta sälja cigaretter.
Det säger Anette Rosengren, nordisk koncernchef för Philip Morris. Den globala tobaksjätten, som framför allt sålt cigaretter och cigarrer och vars historia kan spåras tillbaka till mitten av 1800-talet, lanserade 2016 sin nya vision om en rökfri framtid. Som en del i det arbetet köpte det amerikanska bolaget den svenska snusproducenten Swedish Match.
Anette Rosengren beskriver snuset som en ”svensk stolthet”, bland annat på grund av att svenskarna sedan 1600-talet har ägnat sig åt tobaksodling.
– Till en början var det något som du sniffade i handen, och sedan stoppade du det lösa snuset, som ofta rann väldigt mycket, i munnen.
– Efter innovation så lanserades efter många år nikotinportionen. Jag tror att snuset inte hade haft samma sociala acceptans som vi har idag om inte nikotinportionen hade uppfunnits. Den gjorde det ju både hygieniskt och diskret att snusa.
AI-sammanfattning
Philip Morris planerar att sluta sälja cigaretter.
Det svenska snusets undantag i EU diskuteras och Anette Rosengren ser möjligheter med vita nikotinpåsar.
Anette Rosengren är kritisk mot förbud mot vita nikotinpåsar i länder som Frankrike.
”Det finns en folkrörelse kring snuset”.
Och rökningen i Sverige har minskat, mellan 2002 och 2021 har andelen i befolkningen som röker dagligen gått från 16,6 procent till 5,4 procent. Samtidigt uppger 5 procent att de använder nikotinsnus dagligen.
– Men i och med att snuset kom i portionsförpackning så blev det tillgängligt för fler.
– Vi ser att det vita snuset har hjälpt fler svenskar att bli rökfria. Nu ser vi plötsligt att kvinnor lämnar cigaretterna.
I Sveriges förhandlingar om EU-medlemskap beviljades ett permanent undantag från EU:s snushandelsförbud. Anette Rosengren konstaterar att även om näringslivet spelade en stor roll, så var det framför allt folket som avgjorde att Sverige skulle driva på för att få behålla snuset.
– Det finns en folkrörelse kring snuset.
– Det finns en stolthet i Sverige kring snuset som gör att jag tror att vi inte hade gått med i EU om vi inte hade fått behålla snuset. Jag tror helt enkelt att så många snusare hade sagt: ’Stopp och belägg, vi vill inte att Bryssel ska bestämma över vårt snus’.
På Philip Morris finns det inte någon förhoppning om att det klassiska svenska snuset kommer att bli tillåtet att sälja utanför Sverige. I stället fokuserar man nu på att få spridning på det vita snuset.
– Nu tror jag att det är viktigare att inte att försöka kämpa i ett slag som redan har förlorats. Nu hoppas vi att nikotinpåsarna kan bli en ny chans för de andra europeiska länderna att få ta del av en svensk innovation och bli rökfria.
Anette Rosengren menar att det är viktigt att svenska politiker känner en stolthet över det svenska snuset.
– Om jag hade varit folkhälsominister så hade jag varit stolt över att vi har lyckats minska rökandet med hjälp av snus och försökt hjälpa mina kollegor i andra länder att göra samma resa.
”Det bästa är att aldrig börja röka eller använda tobak eller nikotin”.
Det svenska snuset går att jämföra med andra svenska exportprodukter som techbolag som Klarna eller det svenska musikundret, menar hon.
– På något sätt glömmer vi bort att vi borde vara lika stolta över snuset som skulle kunna ha gjort Europa mer och mindre rökfritt.
– Det bästa är att aldrig börja röka eller använda tobak eller nikotin. Men så länge det finns 85 miljoner rökare bara i Europa så är det liksom inte helt okej att vi bara har ett undantag för snusförsäljning i Sverige.
Tobaksindustrin har möjligheter att påverka politiken, men är en av få branscher som faktiskt är reglerade. Bland annat måste EU-institutionerna följa WHO:s Ramkonvention om tobakskontroll (FCTC), särskilt artikel 5.3, som kräver att folkhälsopolitik skyddas från tobaksindustrins inflytande. Detta innebär i praktiken att kommissionen har åtagit sig att offentliggöra alla möten med representanter från tobaksindustrin.
– Vi försöker såklart föra en dialog med olika parter som påverkar och vi jobbar alltid på ett transparent sätt, men du har inte en politisk access på samma sätt när du kommer från tobaksindustrin. För oss är det viktigt att beslutsfattare har rätt information och lyssnar både på oss och meningsmotståndare, där vi försöker till exempel genom data visa på snusets goda effekter på svensk folkhälsa jämfört med den skadliga rökningen.
”Jag hoppas att vi kommer att kunna sluta sälja cigaretter någon gång innan 2035”.
Flera år efter att det klassiska snuset blev förbjudet att säljas utanför Sverige finns det nu en oro hos Philip Morris att det vita snuset ska gå samma öde till mötes. Det vita snuset har redan förbjudits i länder som Nederländerna, Belgien och även Frankrike.
– Om vi tar Frankrike som ett exempel så tycker vi att det är förskräckligt när politikerna fattar beslut om det franska folkets folkhälsa genom att säga nej till alternativ till cigaretter.
– Det är ju ett sätt att säga ’fortsätt dö i förtid och få rökningsrelaterade skador’. Det kan låta grymt, men jag tycker att det är fel. Det är otroligt oroväckande när man bara säger ’nej, det här är inte bra’.
Hon menar att förbud inte är lösningen då det fortfarande finns en efterfrågan på produkterna.
– I stället för att göra saker legalt och ha skatter på det så skapas en parallell marknad.
Nyligen rapporterade P3 Nyheter om att det råder stora missförhållanden för arbetarna på indiska tobaksplanteringar. Man har även spårat att nikotinet hamnar i det vita snuset såsom Velo och Zyn.
– Det är helt förskräckligt och det ska inte ske. Vi har en uppförandekod med våra leverantörer och det som Sveriges Radio hittat stämmer inte överens med det. Vi ser över detta och i värsta fall kan det ju bli så att man måste lämna en leverantör.
Anette Rosengren berättar att målet är att sluta sälja cigaretter och förhoppningen är att Sverige ska bli det första landet där Philip Morris verkar som kan sluta sälja cigaretter – just på grund av att det inte finns en efterfrågan.
– Jag får ofta frågan om varför vi inte slutar att sälja cigaretter. Problemet med det är att cigarettpaketen är vårt enda sätt att nå rökarna och kunna presentera våra rökfria alternativ.
– Jag hoppas att vi kommer att kunna sluta sälja cigaretter någon gång innan 2035. Frågan är bara om Sverige blir först eller Norge.