DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET

Så kan stora kommuner vässa företagsklimatet

Stefan Frid, expert på lokalt företagsklimat och kommunal policy på Svenskt Näringsliv. Bild: Stefan Tell, Mostphotos

Sedan 2015 har företagsklimatet i de större kommunerna inte hängt med utvecklingen i övriga Kommunsverige. I två rapporter samlar Svenskt Näringsliv erfarenheter och tips för att vända utvecklingen. ”Att företagsklimatet är bra i Sveriges större kommuner är viktigt. Här finns flest företag”, säger Stefan Frid, expert på lokalt företagsklimat och kommunal policy på Svenskt Näringsliv.

Svenskt Näringsliv har tagit fram två rapporter som ska understödja ett bättre lokalt företagsklimat i Sveriges större kommuner. Den ena fokuserar på orsaker och stora kommuners särskilda förutsättningar och den andra på vad som bör prioriteras för att vända utvecklingen.

– För att stärka företagsklimatet i stora kommuner behöver man förstå de bakomliggande orsakerna till den negativa utvecklingen, säger Stefan Frid.

I rapporten ”Färdplan stora kommuner” har sex prioriterade fokusområden tagits fram i dialog med flera större kommuner. För att lyckas stärka företagsklimatet behöver kommunen arbeta med samtliga områden, understryker Stefan Frid.

– Det kan verka omfattande men i praktiken handlar det om systematiskt kvalitetsarbete, det vill säga att göra rätt saker på rätt sätt för dem man finns till för, säger han.

Länk till rapporten: Färdplan för ett bättre företagsklimat i stora kommuner