BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

Nu växer kritiken mot höjda banavgifter: ”Synnerligen olyckligt”

TN:s tidigare artikel om höjda banavgifter. Ulrika Heie (C), ordförande i trafikutskottet och infrastrukturpolitisk talesperson.

Centerpartiet varnar för att de kraftiga höjningarna av banavgifterna slår hårt mot svensk industri. ”Vi är oerhört bekymrade”, säger Trafikutskottets ordförande Ulrika Heie (C) till TN.

– Vi är oerhört bekymrade över det som nu händer. Vi har under den senaste tiden haft kontakt med operatörerna och de har beskrivit sin oro över detta. Det här slår direkt mot konkurrenskraften.

Det säger Trafikutskottets ordförande Ulrika Heie (C) om de nya banavgifterna som gäller från och med december 2024 och i praktiken innebär en kraftig kostnadsökning för tungt gods. Som TN tidigare rapporterat om är ökningen ett mycket hårt slag mot svensk industri, inte minst den svenska stål-, gruv- och skogsindustrin, men påverkar även företag inom handeln.

– Det är synnerligen olyckligt då den här jättestora höjningen av banavgifterna drabbar tung trafik. Och vi vill såklart ha över så mycket av det tunga godset som möjligt på järnväg då det är bättre både ur ett klimatperspektiv då det leder till mindre utsläpp och även för att det är mer effektivt.

”Det är som ett slag i magen”.

Den svenska linjen är, förenklat uttryckt, att tunga tåg ska betala högre banavgift än lätta tåg.

– Och det behöver man ju ha med sig såklart, men man behöver ju också se över vilka alternativ som finns. Att flytta över mer tung trafik på väg kommer slita mer på vägarna och då kommer det att krävas ännu mer underhåll. Jag tycker att man nu borde se över vad som vore det bästa ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Ett av de företag som drabbas är transport- och logistikbolaget ScandFibre som är specialiserade på järnvägstransporter för skandinavisk skogsindustri. Bolaget kör bland annat på uppdrag av BillerudKorsnäs, Smurfit Kappa Kraftliner och Mondi Dynäs. Han berättar att branschen fick reda på kostnadsökningarna under slutet av 2023.

– Under hela 2024 har vi försökt förbereda oss så gott det har gått. Detta har lett till att vi tvingats flytta en del av våra transporter från järnväg till lastbil och även båt i vissa fall. Jämfört med tåg är både lastbil och båt miljömässigt sett en katastrof. Det är ju väldigt mycket mer CO2-utsläpp per ton att köra lastbil eller båt jämfört med tåg, har vd:n Mats Erkén tidigare sagt till TN.

– Det är som ett slag i magen. Man kämpar år efter år för att minska utsläppen genom att använda järnvägen men i stället så drabbas man av den här enorma kostnadsökningen.

”Det handlar om Sveriges konkurrenskraft”.

Han berättar att företagets kostnader för banavgifterna kommer att öka från 44 miljoner 2024 till 70 miljoner 2025 och 80 miljoner kronor 2026.

– Det är nästan en fördubbling på två år, och det i ett läge där det inte precis råder högkonjunktur.

– Vi försöker föra över de kostnaderna på kunderna men det är svårt. Vi har också så svårt att spara någon annanstans då vi redan innan ökningen hade små marginaler. Vi har redan nu tappat kunder men framför allt har vi tappat volymer.

I juni förra året tillsatte regeringen en utredning som ska se över banavgifterna. Bakgrunden är att banavgifterna, framför allt vad gäller tyngre godståg, under flera år varit högre i Sverige än i många andra länder. Ulrika Heie menar att regeringen nu borde pausa höjningen av banavgifterna, vänta på att utredningen presenteras i sommar och därefter ta fram ett mer flexibelt system.

– Det här handlar om Sveriges konkurrenskraft, järnvägens konkurrenskraft och att vi ska kunna vara så transporteffektiva som möjligt helt enkelt.

– Vi vet att det finns en underhållsskuld på över 90 miljarder kronor och att den ökar med 400 000 kronor i timmen. Den svenska järnvägen är alltså inte i det bästa skicket, och det innebär att transportköparna faktiskt får betala mer för en alltmer försämrad produkt, vilket är problematiskt.