FRIHANDELNS FRAMTID

Så slår Trumptullarna mot svenska företag – här blir smällen hårdast

Peter Bryntesson, vd på Fordonskomponentgruppen, Maud Spencer, vd på Svalson och Jakob Broberg, kommunikationschef på Electrolux Professional. Bild: AP Photo/Alex Brandon, Pressbild, Stefan Tell

Svenska företag drabbas redan nu av Trumps tullar. Och då har hotet mot EU ännu inte verkställts. Det kan bli riktigt tufft, befarar Peter Bryntesson på Fordonskomponentgruppen, FKG. ”Ingen kommer att gynnas”, säger han till TN.

USA:s president Donald Trump har beslutat sig för att sätta 25 procents tullar på Mexiko och Kanada, samtidigt som ytterligare 10 procent läggs på Kina. Han har dessutom hotat EU med kommande tullar. (Uppdatering: Sent den 3 februari kom beskedet att införandet av tullar mot Mexiko skjuts fram en månad).

Hos FKG, branschorganisation för de skandinaviska leverantörerna till fordonsindustrin, är det nu stressigt.

– Det är väldigt hektiskt. Det är väldigt många som hör av sig i dag och undrar vad de nu ska göra, säger vd Peter Bryntesson till Tidningen Näringslivet.

– Det här kan få ganska stora konsekvenser för ekonomin. Inflationen har gått ned nu och vi har ju påbörjat vår resa mot en högkonjunktur med lägre räntor och så. Tyvärr tror jag att den resan kan avstanna om vi har otur.

Fordonsmarknaden i dag är väldigt utspridd – med handel runtom i världen där varor skeppas kors och tvärs. Många fordonstillverkare har dessutom placerat fabriker i Mexiko, där bilar sätts ihop och exporteras till den amerikanska marknaden.

– Eftersom konsumenterna så klart vill ha så billiga bilar som möjligt har det skett en förflyttning till länder där det finns billig arbetskraft, och Mexiko är ett sådant land.

Den fråga som många ställer sig just nu är vem som ska betala.

– Det påverkar både uppåt och nedåt. I vårt fall så försöker man titta på sina avtal. Vem ska ta den här extrakostnaden? Det är ju inte säkert att den hamnar på slutkund utan man kommer ju att vilja trycka ner den i leden naturligtvis. Några 25 procents-marginaler finns inte i leverantörsleden.

Dessutom vet man inte om detta är ett förhandlingskort eller om tullarna kommer att bli långvariga. Trump har tydligt deklarerat sin avsikt att försöka locka tillverkningsindustri till USA och Peter Bryntesson ser tullarna som ett led i denna ambition. Samtidigt tror han att det kommer att höjas röster från de egna amerikanska tillverkarna, eftersom de också har fabriker i Mexiko.

Men han tror också att Sverige ligger bättre till än exempelvis de tyska fordonstillverkarna.

– Volvo, Volvo Cars och Scania drabbas nog inte lika hårt då de har fabriker i USA. För andra ser det sämre ut.

Hur ser du på hoten om tullar mot EU då?

– Det skulle slå ännu hårdare. Jag tror att Sverige ligger på plats 10 över länder som har mest handel med USA och jag tror att 10 procent av fordonen som tillverkas i Tyskland går till USA. Sverige levererar i sin tur många komponenter till den tyska industrin.

Man kan säga att det här var det sista som Tyskland behöver?

– Ja, precis, så kan man verkligen säga. Ingen kommer att gynnas av ett handelskrig.

Förutom tullarna finns också ytterligare ett problem – förklarar han. En sak som gått under radarn är att USA har flaggat för att den 17 mars klubba igenom ett förbud mot kinesiskt utvecklad mjukvara från 2027 och hårdvara tillverkad i Kina från 2030.

– Det skulle påverka volymer och arbetstillfällen i svensk industri, säger Peter Bryntesson.

Påverkas redan nu

En som redan påverkas av tullarna mot Kanada är Maud Spencer, vd på Svalson, som tillverkar och säljer eldrivna skjutluckor, vertikala glaspartier samt höj- och sänkbara glasräcken.

– Vi har en kund i Kanada som köper byggsatser från oss, monterar dem och exporterar till USA. Så det var ju hemskt att tullar på 25 procent redan har införts där, säger hon.

”Trodde det skulle vara en fördel att gå via Kanada.”

Redan under Trumps första mandatperiod försökte Svalson minska risken för tullar genom ökad handel i Kanada, men den strategin har nu fått oönskade konsekvenser.

– Vi trodde att det skulle vara en fördel att gå via Kanada, eftersom importen dit var tullfri. Men det visade sig vara en felaktig lärdom, säger Maud Spencer.

Vid ett eventuellt tullhot mot EU är den första åtgärden att flytta över en viss del av monteringen av produkterna från Kanada till USA, berättar hon.

– Vi är inte stora nog att ha egen produktion i USA, men genom att låta byggsatser sättas ihop där kan vi undvika delar av tullkostnaden. Just nu är det den enda lösningen vi ser. Det känns som att man måste ta det som det kommer. Om Kina skulle få tullar på 10 procent kan jag inte tänka mig att det skulle bli högre tullar mot Europa. Men vi följer utvecklingen noga.

”Vi ser ingen materiell påverkan i nuläget.”

Electrolux Professional, som har en fabrik i Ljungby i Småland, tillverkar bland annat köks- och tvättmaskiner för professionella användare, som restauranger och bostadsrättsföreningar.

När Electrolux Professional knoppades av för fem år sedan från Electrolux-koncernen var ett av syftena att företaget vill ha större möjligheter att göra företagsförvärv. Idag har företaget anläggningar i USA.

– Vi har två egna produktionsenheter i USA som gör storköksprodukter. I och med att de redan finns i USA så omfattas de inte av tullarna. De importerar i princip inte heller färdiga produkter från vare sig Kina, Kanada eller Mexiko in till USA. Det betyder att påverkan på de tullar som nu annonseras blir minimal, säger Jakob Broberg, kommunikationschef på Electrolux Professional.

Jakob Broberg vill inte spekulera i vad eventuella tullar gentemot EU kan innebära för företaget.

– Vi ser ingen materiell påverkan i nuläget. Andra länder där vi har verksamhet som har en del produktion som går till USA är Sverige och Thailand. Men det mesta som säljs i USA görs i USA i dagsläget, säger Jacob Broberg.