REGELKRÅNGLET

E-handlare uppgivna: ”Inte helt lätt att tyda lagtexten”

Bild: Yves Logghe, Mostphotos, skärmklipp från Lyko.com Adlibris.com och Boozt.com

Trots att den kommande tillgänglighetslagen fortfarande är oklar i vissa delar gör de berörda företagen sitt bästa för att hinna få allt på plats i tid. En av de branscher som omfattas är e-handeln. ”Vi har bett om vägledning flera gånger utan att få någon input”, säger Boozts chefsjurist Johan Mikaelsson till TN.

Den 28 juni börjar EU:s tillgänglighetsdirektiv att gälla i alla medlemsländer. Inför implementeringen har Sverige tagit fram en ny lag, lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Den innebär att en rad branscher måste anpassa sina verksamheter så att de blir tillgängliga för alla. Utöver specifika branscher, som banker transport och handel, omfattas flertalet produkter, som till exempel datorer och läsplattor.

AI-sammanfattning

EU:s tillgänglighetsdirektiv träder i kraft i juni.

Sverige har infört en ny lag för olika branschers tillgänglighet.

Företag som banker och e-handel måste anpassa sina tjänster.

Oklarhet råder kring exakta krav på företagen.

Många företag tar in experter för att följa direktivet.

Företagen ser utmaningar men arbetar för att vara redo.

Läs mer

Men trots att EU-direktivet togs fram redan 2019 och det bara återstår ett par månader till det skarpa införandet, finns det fortfarande oklarheter i vad de berörda företagen förväntas göra. Det menar bland andra Svensk Handel, vars medlemsföretag hör till dem som berörs av förändringarna. Exempelvis måste e-handelsföretag säkerställa att de har tillgängliga gränssnitt på sina hemsidor.

”En del förändringar och merarbete”

Men vad innebär det rent konkret att något ska vara ”tillgängligt”? Det är inte helt lätt att veta, menar flera e-handelsföretag som Tidningen Näringslivet har varit i kontakt med.

– Syftet med hela direktivet, det vill säga att göra bland annat sajten mer inkluderande för alla, är tydligt. Sen har det inte varit helt lätt att tyda lagtexten och vad det faktiskt innebär i alla led. Där har vi tagit hjälp av en jurist, gått på webinarier och utsett medarbetare som fått i ansvar att utreda vad som menas, skriver Adlibris CMO Veronica Fras i ett mejl till TN.

Veronica Fras, CMO på Adlibris. Bild: Pressbild

Hur stor utmaning innebär det här för er verksamhet?

– Det kommer innebära en del förändringar och merarbete, främst att hantera förändringarna i gamla delar av våra system som behöver ändras mer, medan de nya delarna har utvecklats mestadels rätt från början.

”Vi kämpar med att separera ’good enough’ från ’not good enough’.”

Johan Mikaelsson, chefsjurist på Boozt håller med om att det inte har varit tydligt vad e-handelsföretag och andra som berörs förväntas göra med anledning av direktivet.

– Nej, det har det inte. Det är Post- och telestyrelsen, PTS, som är ansvarig myndighet i det här avseendet. Vi har bett om vägledning flera gånger utan att få någon materiell input från dem. Huvudproblemet är att vi, och många med oss, inte vet hur hög tröskeln är för ett godkännande. Vi kämpar med att separera "good enough" från "not good enough".

Johan Mikaelsson, chefsjurist på Boozt. Bild: Pressbild/Boozt

Men om det bara blir tydligt vad som förväntas är det inga problem för Boozt att göra det som krävs, försäkrar Johan Mikaelsson.

Har ni fått förbereda er på något särskilt sätt i syfte att kunna följa regelverket, till exempel genom att anställa mer personal?

– Eftersom PTS inte är så samarbetsvilliga har vi anlitat en extern tillgänglighetskonsult till att gå igenom vår nätbutik och uppmärksamma oss på vad som måste förändras och på vilket sätt. Det gjordes i slutet av 2024. Nu har vi fått rapporten och arbetar aktivt med förberedelser så att vi kan ändra det som måste ändras, säger Johan Mikaelsson, och tillägger att Boozt också har gått med i Svensk handels arbetsgrupp på området.

Kartläggning och specialteam

Flera företag vittnar om att de har behövt ta in extern hjälp eller göra andra insatser för att förbereda sig inför införandet av lagen.

– Vi har utsett ett team som kommer att jobba med dessa frågor och se till att vi möter kraven den 28 juni. Vi jobbar också med utbildningar för personalen inom tillgänglighet så att alla vet vad det innebär inom just deras specifika arbetsområde, så att personalen förstår innebörden och vikten av en tillgängligare värld för alla, skriver Veronica Fras på Adlibris.

– Tillgänglighetsdirektivet ställer stora krav på företag som bedriver e-handel. Vi har gjort en kartläggning för att se hur vi förhåller oss till kraven och har gjort en plan för utveckling för att bli klara innan det träder i kraft i slutet av juni, kommenterar Lykos kommunikationschef Tom Thörnblom.

Lykos kommunikationschef Tom Thörnblom. Bild: Pressbild

H&M är också mitt uppe i införandet av den nya lagen, men vill inte berätta exakt hur förberedelserna ser ut.

”Vi arbetar för närvarande med att uppfylla de nya kraven, då det är viktigt att våra kunder får en enkel och smidig shoppingupplevelse oavsett var de väljer att handla från oss. Vi är glada över att kunna bidra till en gemensam EU-standard för att göra våra e-commercekanaler mer tillgängliga, men vi väljer i nuläget att inte gå in på fler detaljer om hur vi arbetar med detta internt”, skriver Louise Ödeen, pressansvarig på H&M, till TN.

”Inget utöver det vanliga”

Apoteas presstjänst meddelar att nätapoteket har tagit in en konsultbyrå som utvärderat företagets hemsida och utifrån det tagit fram en lista med åtgärder.

– Det är otroligt viktigt för oss att vara tillgängliga för våra kunder så det känns som en självklarhet att genomföra dessa förändringar oavsett lagkrav. Vi jobbar hela tiden med att förändra och förbättra oss så det är egentligen inget utöver det vanliga, säger Stefan Eriksson, vice vd och presskontakt.

Stefan Eriksson, vice vd och presskontakt på Apotea. Bild: Dan Sjunnesson - Studio CA, Pressbild

Uppdateringarna på sajten kommer Apotea att genomföra med egna resurser.

– Vi har tagit extern hjälp att identifiera vad vi behöver göra, men vi genomför förändringarna själva. Vi har en tidsplan som vi håller och känner oss väl förberedda, säger Stefan Eriksson.

Företag som omsätter max 2 miljoner euro eller har max tio anställda är undantagna från EU:s tillgänglighetsdirektiv, som omfattar flera olika branscher och produkter. Företag som misslyckas med att följa regelverket kan enligt PTS få upp till 10 miljoner kronor i sanktionsavgift.