BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

Stöd till tågföretagen när EU skärper kraven – ”Rimligt”

Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen, och Andreas Carlson (KD), infrastruktur- och bostadsminister. Bild: Pressbild, Henrik Montgomery/TT

När tågoperatörerna växlar om för att möta EU:s nya krav kommer staten att gå in och medfinansiera. Beskedet välkomnas av branschen. ”Det är något vi har argumenterat för i många år”, säger Pierre Sandberg på Tågföretagen till TN.

EU ska införa ett standardiserat och digitalt signalsystem på vissa sträckor från 2030 och inom hela EU från 2050. Systemet går under namnet ERTMS och omfattar två delar, European Train Control System (ETCS) och Global System for Mobile Communications – Railway (GSM-R).

För att skynda på det svenska införandet har regeringen nu gett Trafikverket i uppdrag att ta fram ett investeringsstöd, som ska omfatta utrustning i järnvägsfordon.

– Regeringen bedömer att det behövs ett investeringsstöd till ombordutrustning för det nya trafikstyrningssystemet ERTMS. Det handlar dels om att få systemet på plats utan ytterligare förseningar, dels om att underlätta för järnvägsbranschen att anpassa sina fordon till det nya systemet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i en kommentar.

”En del av infrastrukturen”

Beskedet välkomnas av branschorganisationen Tågföretagen.

– Vi är mycket glada över detta besked från regeringens sida. Statlig medfinansiering av installationen av ERTMS i tågen är något som Tågföretagen har argumenterat för i många år och därför gläds vi åt att äntligen ha lyckats med vårt påverkansarbete. Vi tycker också att det är rimligt med statlig medfinansiering då ERTMS utgör en integrerad del av järnvägens infrastruktur, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör på Tågföretagen, i ett mejl till TN.

Pressmeddelande: Uppdrag till Trafikverket att ta fram investeringsstöd för nytt trafikstyrningssystem i järnvägsfordon