ELEKTRIFIERINGEN

Så dyrt blir det att ladda bilen vid arbetsplatsen

Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT , Fredrik Sandberg/TT

Från och med nästa år blir det dyrare att ladda sin elbil vid arbetsplatsen om inte regeringen griper in. Även för arbetsgivaren blir det en smäll. ”Det är angeläget av flera skäl att behålla skattefriheten”, säger Mårten Bergman, ekonom Transportföretagen.

Sedan 1 juli 2023 gäller en tillfällig skattefrihet för laddning av vissa fordon. Den anställde slipper förmånsbeskattning för elförbrukningen när laddningen sker vid en laddningspunkt eller ett eluttag vid arbetsplatsen. Det gäller laddning av personbil, lätt lastbil, motorcykel, moped och elcykel.

Den 30 juni 2026 kommer skattefriheten att slopas om inte regeringen förlänger den.

– Det är angeläget av flera skäl att behålla skattefriheten. När skattefriheten upphör i mitten av nästa år innebär det att företagens kostnader ökar, både genom ökad administration och höjda arbetsgivaravgifter, säger Mårten Bergman, ekonom Transportföretagen.

– Med den utdragna lågkonjunkturen högst närvarande och inflationskrisen färskt i minnet, är kostnadshöjande administration inte vad landets företag behöver.

Syftet med förslaget var att underlätta omställningen till en fossilfri fordonsflotta och gynna arbetsresor med laddbara fordon. Nu minskar incitamentet för att företagen att installera fler laddstolpar.

Så drabbas arbetsgivaren

– En permanent skattefrihet av laddel är en av många olika åtgärder för att få fler lätta elektriska fordon på våra vägar. Att återgå till att klassa laddning hos din arbetsgivare som en förmån ökar krånglet och höjer tröskeln för elektrifiering. En permanent skattefrihet ger däremot företag och arbetstagare trygghet att planera långsiktigt, vilket främjar investeringar i elfordon och laddinfrastruktur, säger

Även om det är den anställde som beskattas, är det arbetsgivaren som ska se till att förmånsskatten betalas till Skatteverket. Förmånen registreras på lönespecifikationen, vilket ökar den skatt som anställda ska betala. Samtidigt ökar företagets arbetsgivaravgifter, eftersom underlaget för dessa också ökar.

Hur mycket kommer kostnaderna att öka för företaget?

– Det är givetvis olika, men ett genomsnitt för ett typföretag är att kostnaderna ökar med 28 400 kronor. Detta enligt Finansdepartementets beräkningar.

Det leder till också till mer krångel både för arbetstagaren och arbetsgivaren om förmånen återigen behöver redovisas. Arbetsgivaren tvingas fastställa hur mycket el som laddas, varje månad, till respektive anställd och till vilket marknadsvärde.

– Bara att fastställa ett accepterat marknadsvärde för elen är i sig komplicerat, vilket i sig gör det svårt för både arbetsgivare och arbetstagare att korrekt fastställa det skattepliktiga värdet. Det kan i förlängningen leda till oavsiktliga fel med skattetillägg eller skatteskulder som följd, säger Mårten Bergman.