Nya trenden: Allt fler krogar ställer ut konst

Genrebild. Bild: Helena Landstedt/TT

Fler och fler krogar satsar på att ställa ut konst, skriver DN. Bland annat har Svenska Brasserier infört en princip som innebär att en procent av budgeten ska investeras i konst vid ombyggnationer.

Dessutom har nattklubben Under Bron en ny satsning på konstutställningar i klubbmiljö.

– Det finns en idé om att klubba bara är någon typ av verklighetsflykt, men det kan också vara en av de mest givande upplevelser du är med om. Tänk att komma hem från en kväll där du både avnjutit god mat, fått en ny favoritkonstnär och lyssnat på ny musik. Det vore kul att få den typiske Under Bron-klubbaren att komma hit lite tidigare för att kika på konst från en annan del av världen och sedan köra på med fet fest, säger Johanna Schneider är creative director och marknadschef på Under Bron, till tidningen.

DN: Nu satsar krogarna på konst – ”vi kör på enprocentsregeln”