DEN SVENSKA INDUSTRIN

Sparkrav hårt slag mot svensk export: ”Ödesdigert”

Sjöfartsverkets besked är en följd av att sjöfarten politiskt har nedprioriterats under lång tid och av flera regeringar, säger Monika Przedpelska Öström, branschchef för Transportföretagen Hamn. Bild: Pressbild/Transportföretagen, Pressbild Sjöfartsverket

Sjöfartsverket går back med hundratals miljoner och planerar nu att lösa krisen med nedlagda helikopterbaser, minskad isbrytning och höjda avgifter. ”95 procent av den svenska exporten hanteras av hamnarna”, säger Monika Przedpelska Öström, branschchef för Transportföretagen Hamn, till TN.

Förra året gick Sjöfartsverket med över 600 miljoner kronor i förlust efter finansiella poster och myndighetens budget för i år innebär ett ytterligare tapp på drygt 200 miljoner kronor. Därför ska Sjöfartsverket lansera ett omfattande sparpaket, som enligt myndigheten kommer att slå både mot näringslivet och Försvarsmakten.

”Inget vi vill genomföra”

I besparingarna ingår nedlagda helikopterbaser, mindre isbrytning och sjömätning och en neddragning av personalstyrkan motsvarande var tionde anställd, skriver Sjöfartsverket i ett pressmeddelande. Myndigheten varnar för att åtgärderna kan leda till stängda farleder och hamnar, vilket särskilt riskerar att slå mot industrin i norr.

– De beslutade åtgärderna kommer ha en direkt påverkan på såväl våra kunder som våra medarbetare. Åtgärderna är inget vi vill genomföra, men vi är i en allvarlig ekonomisk situation som gör det nödvändigt, säger Erik Eklund, generaldirektör på Sjöfartsverket, i en kommentar.

Nyheterna om Sjöfartsverkets sparpaket har mötts av reaktioner från näringslivet.

– Beskedet är en följd av att sjöfarten politiskt har nedprioriterats under lång tid och av flera regeringar. Åtstramningarna kan få stora konsekvenser, genom att kallställa en isbrytare riskerar vi exempelvis att inte kunna hålla hamnar isfria. Det vore ödesdigert dels för industrin då 95 procent av den svenska exporten hanteras av hamnarna, men även ur beredskapssynpunkt, säger Monika Przedpelska Öström, branschchef för Transportföretagen Hamn, till Tidningen Näringslivet.

”Mycket av sjöfartens och hamnarnas verksamheter är direkt samhällsviktiga, och därför borde de statliga anslagen som legat still i flera decennier.”

För att lösa den ekonomiska situationen planerar Sjöfartsverket att vända sig till regeringen och begära 250 miljoner kronor i ökade anslag. Dessutom vill myndigheten öka avgifterna med lika mycket.

En plan som dock kan få ödesdigra konsekvenser, varnar Monika Przedpelska Öström, som tycker att staten borde bidra med mer.

– De aviserade avgiftshöjningarna kommer att slå undan benen för regeringens ambition att flytta gods från väg till sjövägen, då det blir för dyrt att lasta om samtidigt som oförutsedda avgiftshöjningar blir en osäkerhetsfaktor för företagen som ställer om. Höjningar av lotsavgifter drabbar insjöhamnarna hårdast då dessa avgifter står för över 20 procent av transportkostnaderna. Mycket av sjöfartens och hamnarnas verksamheter är direkt samhällsviktiga, och därför borde de statliga anslagen som legat still i flera decennier, nu räknas upp, säger hon.

Sjöfartsverket kommer att redovisa sina planerade åtgärder i en treårsplan, som ska lämnas in till regeringen den 1 mars.

Pressmeddelande: Sjöfartsverket genomför kraftiga besparingar