TYSKLANDS EKONOMI
Wolfsburg skakar när Volkswagen går på knäna
Den tyska bilindustrin befinner sig i en djup kris och i centrum står staden Wolfsburg, känd för bilmärket Volkswagen. ”Folk tror inte att det här företaget kan gå omkull, men jag tror inte att VW är för stort för att gå under”, säger VW-tjänstemannen Bernd Ihnken till Di.
Dagens Industri har besökt den tyska staden Wolfsburg, där Volkswagen har sitt huvudkontor och där kriskänslan är högst påtaglig.
Av 120 000 tyska Volkswagenjobb ska mer än 35 000 bort och produktionen ska minska med 40 procent eller 734 000 bilar per år. I Wolfsburg ska tusentals jobb försvinna och fyra produktionslinor ska bli två. Tillverkning av Golf flyttas också till Mexiko.
”Jag har varit med om flera kriser förut, men den här är den värsta. Nu måste vi vända blicken inåt”, säger Bernd Ihnken som har jobbat på VW i mer än 30 år, till Dagens Industri.
Problemen i den tyska industrin är många, men några av de stora är höga energipriser, höga personalkostnader och den ökade konkurrensen från Kina.
Och den sista är påtaglig, särskilt inom elbilar. Tidningen Carup skriver till exempel om dråpslaget mot Porsche (som ägs av Volkswagen). Kinesiska Xiaomis superbil på 1 548 hästkrafter säljs för 770 000 kronor. En Porsche Taycan GT Turbo på 1108 hästkrafter säljs för 2,8 miljoner kronor.