BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

Einrides vd varnar: Kina långt före Sverige – ”Detta skrämmer mig mest”

Robert Falck, vd för Einride. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Samhället behöver satsa på infrastruktur. Det måste gå fort och dessutom måste vi vakna och inse att den globala konkurrensen är hård, att gamla sanningar inte gäller och att ingen betalar för hållbarhet. Det menar Robert Falck, vd för Einride. ”Vi försummar vår framtid”, sa han under ett seminarium.

Det var ingen jättemunter bild som målades upp på infrastrukturseminariet under Företagardagarna.

Europa och Sverige har slumrat vid spakarna men det finns andra globala konkurrenter som varken tänker vila på hanen eller lägga några fingrar emellan. En kinesisk ellastbil kostar en tredjedel av vad den kostar från en svensk leverantör, menar Robert Falck, vd för Einride, som sysslar med elektriska autonoma lastbilar.

Samtidigt är han övertygad om att framtiden är just elektriska fordon, eftersom han menar att det är en billigare teknik.

– Någonstans tror jag att vi måste ta en tuff diskussion med oss själva. Det som skrämmer mig mest är att vi är beroende av att kunna vara konkurrenskraftiga i vår teknik eftersom det är så vårt välstånd är grundat.

Robert Falck, vd för Einride, Joakim Tuvér, vd och ägare på Gävle Fjärrfrakt samt Ted Lundström, Head of global logistics på Ovako Group. Bild: Felix Frank

Och kvalitén hos konkurrensen är det inget fel på, menar han.

– I dag importerar vi teknik från Kina för att bygga en fabrik. Vi gör exakt vad vi sagt att Kina har gjort i 40 år, alltså att ta tekniken från någon annan för att vara produktionslandet. Det är precis den realiteten som vi måste vakna upp till, precis som vi vaknat upp till realiteten kring försvaret, säger Robert Falck.

Geopolitik och konkurrens

Det bör dock i sammanhanget nämnas att det under Företagardagarna också höjts varnande fingrar kring geopolitik och konkurrens.

– Handelstullar är inte av godo utan av ondo. Samtidigt kan vi heller inte vara naiva. Vi behöver med kraft verka för frihandel men vi behöver bli mindre naiva kring hur andra länder agerar till exempel på en europeisk marknad, sa Claes Westerlind, vd för NKT.

Detta för att inte upprepa exempelvis scenariot med solcellstekniken, konstaterade han.

– Den utvecklades i Europa och började tillverkas här. I dag är den helt död och allting kommer från Kina.

Det börjar dock hända saker i Europa, noterar Robert Falck.

– Men vi måste sluta använda lagstiftning som ett sätt att upprätthålla befintliga affärsmodeller. Jag vet att många är stora fan av att göra 90 tons lastbilar, men för mig är 90 tons lastbilar lagstiftning för att upprätthålla befintliga dieselmotorplattformar där man inte driver på elektrifieringen.

Sverige är i en intressant fas nu, menar han.

– Vi får nu ta konsekvenserna av satsningar som vi gjorde för 20-30 år sedan. Tittar man på till exempel det som hänt just nyligen kopplat till batterifabriker så har Sverige alla förutsättningar för att vara ledande på att producera och sälja batterier. Problemet är bara att satsningen kommer 20-30 år för sent. Kina och många andra har satsat på det här för länge sedan och vi hade inte den framsyntheten.

Däremot, menar han, finns ett mycket positivt undantag när det handlar om infrastruktur kopplat till fiber där Sverige tvärtom satsade.

– Det möjliggjorde att vi fick bolag som Spotify och hela digitaliseringen med alla mjukvarubolag.

– Men de satsningarna gjordes inte på något avtal. På samma sätt som vi försummade försvaret har vi också försummat vår framtid. Det är något jag önskar skicka med kopplat till infrastruktur.

Kinesiska elfordon har tagit marknaden med storm. På bild: BYD Sealion 7. Bild: Tatan Syuflana

Satsa på infrastruktur

På samma sätt kan Sverige naturligtvis rädda upp situationen och nå långsiktig konkurrenskraft om 10-15 år genom att satsa på infrastruktur, menar han.

– Och då handlar det om elektriska fordon men också de digitala förutsättningarna för att kunna koppla upp och driva fordon.

Ted Lundström, Head of global logistics på Ovako Group var inte riktigt lika pessimistisk kring synen på infrastrukturen.

– Mycket fungerar ju, men sen har vi också en lite för stor andel infrastruktur som inte fungerar. Vinterväghållningen är ett sådant fokusområde och så har vi stora utmaningar på järnvägen. Där har vi en del att fokusera på, konstaterade han.

Hur visar det sig då, kanske man undrar?

– Vi möter ganska ofta kommentarer att man vill växa på järnvägen men inte kan och att det man kört på järnväg inte längre kan köras på järnväg. Vi tappar gods på järnvägen för att det inte fungerar. Men då måste vi också göra den här debatten lite mer nyanserad så att den inte enbart är kopplad till enbart spår, växlar och kraftledningar.

Joakim Tuvér, vd och ägare på Gävle Fjärrfrakt, hade nätt och jämnt hunnit till seminariet eftersom han fastnat på ett tåg som stått still.

– Det är både bra och dåligt skulle jag säga. Vi trafikerar vägar i huvudsak i södra Sverige och där är det väl helt okej med många fina och stora vägar. Sedan när man kommer längre norrut och särskilt inåt landet så blir det bara sämre och sämre. Så där finns det en hel del som vi kan utveckla och förbättra.

Vinterväglaget under all kritik

Den största utmaningen, menar han, är vinterväglaget som är ”under all kritik”.

– Nu är vi på väg ut ur den säsongen men vi har haft många incidenter den här vintern och det blir bara värre och värre.

En utmaning, menar han, är att det är så mycket fokus på elektrifiering men att kostnaderna att köpa in elfordon är betydligt högre om fordonen ska vara elektriska.

– Först och främst måste man i så fall öka betalningsviljan hos kunderna. Alternativen är väldigt dyra och vi måste ju i så fall få betalt för investeringarna. Så just nu handlar det mycket om pengar, konstaterar han.

Dessutom måste man dela upp fordonsflottan i många delar.

– Batteri- och eldrift är inte aktuellt på våra fordon som rullar 100 mil per dygn utan det är många år in i framtiden. Det vi kan göra nu är att gå över till förnybara drivmedel men det är också svårare än någonsin eftersom det har varit ett väldigt lågt dieselpris konstaterar han.

Steg ett, menar han, är att se till att det finns tillräcklig produktion av alternativa drivmedel och tillgängliggöra dessa drivmedel med en infrastruktur som gör att det går att kliva ifrån fossil diesel.

– Vi får börja där och jobba med allting parallellt.

Det finns en sak som är central. Ingen betalar för hållbarhet.

Peka inte ut teknikerna politiskt

Företagarna var överens om att det behövs ett större systemtänk kring infrastrukturen och att man bör sätta upp delmål snarare än att bara lägga ett långsiktigt datum. Dessutom bör politikerna inte lägga sig i vilka tekniker som används utan snarare jobba med förutsättningarna för företagen, som infrastruktur.

– Våga titta på den globala konkurrenskraften. Politiken i Sverige måste bli mycket mer teknikagnostisk och resultatorienterad. Sätt krav på att vi ska minska utsläpp men lägg er för tusan inte i vilka tekniker det ska vara, sa Robert Falck.

Själv är han dock övertygad om att det kommer att bli elektrifiering.

– Våra kunder är transportköparna. Vi jobbar med stora globala företag som köper och upphandlar transport och så jobbar vi med exempelvis energiproviders och så kopplar vi ihop det systemet. Och det finns en sak som är helt central.

– Ingen betalar för hållbarhet. Elektrifiering kommer att vinna för att det är det billigaste sättet att transporteras. Men det betyder inte att det kommer att se ut precis som det gör i dag eller utgå från samma aktörer.