CYBERATTACKERNA

Företagen larmar: Cyberattacker för svåra att stoppa internt

Bild: Øijord, Thomas Winje

Hälften av företagen menar att cyberattackerna har blivit för avancerade att stoppa med interna resurser.

En ny undersökning av IT-säkerhetsföretaget Sophos, där 5 400 IT-ansvariga i trettio länder deltagit, visar att 54 procent av företagen anser att cyberattacker blivit för svåra för organisationen att hantera internt.

Värsta är läget i Polen där 22 procent av IT-ansvariga har dåligt självförtroende i frågan, medan Sverige landar strax under genomsnittet med 52 procent.

– Olikheterna kan delvis förklaras av att det satsas olika mycket på teknik och utbildning. En faktor kan också vara att tillgången på IT-säkerhetsexperter varierar stort mellan olika länder. En annan att företag i vissa länder lever i en falsk trygghet medan andra underskattar sin förmåga att hantera cyberangrepp, säger Per Söderqvist, IT-säkerhetsexpert på Sophos i ett pressmeddelande.

Nyligen valde byggvarujätten att stänga ner sin onlineförsäljningen efter en omfattande hackerattack.

– Det var ett stort IT-angrepp. Någon har angripit oss medvetet och sårat IT-strukturen väldigt rejält, säger marknadsdirektören Johan Saxne till Expressen.

Han är ”fruktansvärt förbannad” över det som skedde.

– Man är mer sårbar än vad man tror. Det drabbar kunderna och det drabbar medarbetare som får en betydligt tuffare arbetsdag för att de inte har kunnat komma åt data som de behöver för att kunna ge bra besked till kunder om lagersaldon och när de förväntas få sina varor, säger han till tidningen.

Pressmeddelande: Mer än hälften av företagen säger att cyberattacker blivit för svåra att stoppa med interna resurser

Expressen: Massiv hackerattack mot byggvarujätten Bauhaus