FÖRETAGSHJÄLTARNA UNDER PANDEMIN

Näringslivet räddar stadens folkfest – ”Görs alla möjliga aktioner”

Bild: Storsjöcupen

Storsjöcupen i Östersund lockar varje år över 30 000 besökare, men riskerar att gå i graven. Nu kraftsamlar privatpersoner och företagare för att rädda både turneringen och stadens besöksliv. ”Det här visar vilken vilja och styrka det finns i näringslivet”, säger Christian Stjärnered på Woolpower.

I juli varje år hålls Sveriges äldsta fotbollsturnering Storsjöcupen i Östersund. Ett event som förvandlar staden till en fotbollsmetropol med över 30 000 besökare och uppemot 9 000 barn och ungdomar som tävlar mot varandra i cirka 500 fotbollslag. Dessvärre har pandemin slagit in en kil i traditionen. I spåren av coronarestriktioner har arrangörerna IFK Östersund, Ope IF och Frösö IF nu tvingats ställa in cupen för både 2020 och 2021. Bara genom att ha stängda gränser med Norge uteblir vad som vanligtvis utgör 75 procent av cupbesökarna.

– Vi insåg att vi inte kunde genomföra en turnering med hundratals lag från hela världen. Vi behöver ta ett ansvar under pandemin och inte riskera människors liv, säger Teres Gärdin, ordförande i Föreningen Storsjöcupen om beslutet.

När eventet ställdes in 2020 kunde arrangörerna hålla sig flytande på sparade pengar. Men i år gapar kassan tom och risken att turneringen går i graven, bara ett år från 50-årsjubiléet 2022, är nära förestående. Det skulle inte bara påverka turneringen utan besöksnäringen i hela staden. Men arrangörerna ger sig inte i första taget. Under sommaren har arrangörerna startat en swishkampanj med rubriken ”Vi gör det tillsammans” för att få tillräckligt med pengar för att övervintra till nästa år.

– Det är en crowdfunding som bygger på att alla inte kan göra allt men att vi kan göra det tillsammans, förklarar Teres Gärdin.

Kampanjen drivs med hjälp av Destination Östersund och deras plattformar och målet är att nå 1,5 miljoner kronor. Responsen har varit övervägande positiv. Sedan slutet av april har det kommit in närmare 500 000 kronor.

I början var det flest privatpersoner som bidrog med pengar. Men på senare tid har näringslivet vaknat, berättar Teres Gärdin.

– Nu görs det alla möjliga aktioner utifrån olika kreativa idéer. I staden syns kampanjen i restaurangmenyer och på bildekaler. Dessutom ska två av stadens största matbutiker skänka fem procent av omsättningen till turneringen.

Ett annat exempel är Woolpower som har lanserat Stödstrumpan, en strumpa gjord av ett överblivet premiumgarn där all vinst går oavkortat till Storsjöcupen. Bakom engagemanget finns bolagets internationella säljare Christian Stjärnered som efter att ha träffat på Teres Gärdin förstod vilka utmaningar som cupen stod inför.

– Vi såg hur Teres och de andra i styrelsen kämpade för arrangemangets överlevnad och vi tänkte att vi ville göra något. Men snarare än att skänka en massa pengar ville vi ta fram en lösning som kunde ge ringar på vattnet för hela näringslivet i Östersund, säger han.

Efter ett internt möte i bolaget uppstod idén att sälja en strumpa av material som annars hade gått till återvinning eller eldats upp.

– Tanken var att dels skapa en möjlighet för företag och privatpersoner att bidra till förmån för cupen, dels initiera fler engagemang. Vi har ett oerhört bra nätverk i staden och regionen där vi verkligen hjälps åt på olika sätt, säger han.

Responsen på Stödstrumpan har varit positiv i det lokala näringslivet. Efter lanseringen har flera lokala handlare slutit upp bakom projektet och från och med den här veckan säljs Stödstrumpan i tvåpack i flera butikshyllor i Östersund med omnejd.

– Det är förvånande men riktigt kul att många har visat intresse. Det här visar vilken vilja och styrka det finns i näringslivet i Östersund att hjälpas åt på olika sätt, säger Christian Stjärnered.

Teres Gärdin är inne på samma spår.

– Den positiva responsen symboliserar vad vi alla känner. Att vi vill rädda regionens största evenemang tillsammans. Det handlar inte om att någon ska gå in med en jättesumma utan att alla gör vad man klarar av, säger hon.

Teres Gärdin, som till vardags är vd för Jämtland Härjedalen Turism, lägger flera timmar per dag utanför arbetet för att sprida budskapet. Men då det är för ett gott ändamål är det mödan värt, menar hon.

– Vi har ingen kommunikatör så det är vi i styrelsen som ser till att få ut budskapet så mycket som möjligt. Det här är inget vinstdrivande bolag, utan alla pengar går tillbaka till barn- och ungdomsidrotten. De tre medlemsföreningarna står och faller med ekonomin som kommer från Storsjöcupen. Men vi ger oss inte. Vi är övertygande om att vi kan nå målet, annars hade vi inte hållit på som vi gör.