OSUND KONKURRENS

Statligt bolag pressar undan konkurrensen: ”Sätter branschen i brand”

Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Järnvägsunderhållsbolagen NRC och Strukton kräver att Trafikverket tar ansvar efter att statliga Infranord vunnit flera av myndighetens upphandlingar. Senast slog Infranord ut konkurrensen i kampen om jättekontrakten för Malmö och sydöstra Skånes järnvägsunderhåll, rapporterar Di.

Monolpolliknande tendenser har intagit marknaden för järnvägsunderhåll menar flera aktörer. Nyligen genomförde Trafikverket två enorma affärer, tillsammans värda mellan 1,3 och 1,7 miljarder kronor, och bolagen NRC och Strukton är missnöjda med hur upphandlingarna sköttes.

När Infranord i början av juni vann upphandlingen av Norra stambanans basunderhåll lade bolaget ett anbud 170 miljoner kronor lägre än det näst lägsta.

– Jag har frågat Trafikverket i rätt skarp ton om varför de inte avbröt upphandlingen. De sätter branschen i brand”, säger Robert Röder, vd för NRC och ordförande för Sveriges järnvägsentreprenörer, till Di.

Privata aktörer har inte samma möjlighet att skruva ner anbuden, likt statliga Infranord, menar Robert Röder. Han anser att staten bör föregå med gott exempel, och att det blir problematiskt när aktören med lägst anbud alltid vinner Trafikverkets upphandlingar.

Di: NRC anser att prisnivån i de tilldelade kontrakten tvingar företag att spekulera i marknadspriset och kontraktens omfattning.