DEN SVENSKA BESÖKSNÄRINGEN

Fem trender som ändrar besöksnäringen i grunden

Bild: Kicki Nilsson/ TT

Digitaliseringen är bara en av många trender som kommer att förstärkas även efter pandemin, skriver Besöksliv.

1. QR-koder, som scannas för att man ska komma åt menyn, är här för att stanna. Det handlar om att göra mer med färre personer.

2. Köksarbetet effektiviseras med automatisering och så kallade spökkök. I USA har satsningar som tillagningsrobotar som Spyce och Flippy fått stor uppmärksamhet.

3. Beställningsformulär för avhämtning och leveranser av middagskassar är en tredje trend. Det är inte bara mat som säljs, även t-shirts och tygpåsar kan bli ett komplement till försäljningen.

4. Ökad hållbarhet förstås - färre engångsförpackningar och schystare scheman för personalen står på menyn.

5. Utbud av spel och andra aktiviteter kommer inte bara att prägla pubar. Quiz-manin fortsätter.

Besöksliv har bearbetad trenderna i kommunikationsbyrån Food & Friends senaste trendrapport ”Back to forward”.

Besöksliv: Nya trender präglar restaurangbranschen