BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN
Bageriets krisåtgärd för att pressa priserna: En ostskiva i stället för två
Bageriet Le Violon Dingue tar till den ena åtgärden efter den andra för att hålla nere priserna. Men Riksbankens räntehöjningar kan bli nådastöten för utsatta småföretagare, skriver SvD Näringsliv.
Ett smalare sortiment och sex heltidsanställda som jobbar på maxkapacitet. Det är några av de många effektiviseringsåtgärder som bageriet Le Violon Dingue vidtagit för att inte behöva höja priserna mot kund, i linje med inflationen.
– Om man ska följa uppgången på råvaror och el hade vi behövt höja 20–30 kronor till, men det vill vi inte, säger Helena Bergqvist, ägare på Le Violon Dingue.
Vissa åtgärder blir också mer tydliga för konsumenterna. Som att få en ostskiva på mackorna istället för två eller behöva köpa mugghållare och påsar separat.
Och pressen tilltar, inte minst efter Riksbankens senaste räntehöjning till 2,50 procent. Även om bageriet inte har några lån är kunderna desto mer räntekänsliga.
Samtidigt vittnar Helena Bergqvist om branschkolleger som befinner sig i en regelrätt kris.
– I min bransch går många fortfarande på knäna efter pandemin och har ingenting att ta av. De lever på små marginaler.
SvD Näringsliv: ”Nu använder vi bara en ostskiva i stället för två”