BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN
Debatt: Tågpolitiken har spårat ur
Uteblivna investeringar, sliten infrastruktur, men även kompetenskrisen, bidrar till att tågen inte kommer i tid, menar företrädare för tågtrafiken, på DI debatt.
”Decennier av underinvesteringar har resulterat i att järnvägskostymen är både tunnsliten och urvuxen. Och när man kör fler tåg än vad systemet är byggt för, ofta på utslitna spår, och växlar och kontaktledningar går sönder då blir fler tåg försenade”, skriver Johan Trouvé, vd på Västsvenska Handelskammaren, Jonas Friberg, ordförande för Resenärerna, Karin Svensson Smith, tidigare ordförande i Riksdagens trafikutskott, och Pär Helgesson, ansvarig för strategisk infrastruktur på SJ.
Debattörerna pekar också på att allt färre personer sköter servicen av järnvägarna. Denna kompetenskris spär på den negativa utvecklingen.
De vill ha en ny inriktning på politiken för att tågen åter ska gå i tid:
”Det är dags för en nationell samling med målet att få ordning på spåren, tåg i tid och mer tågtrafik”, skriver de.