DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET
Näringslivet: Stärk varumärket Sverige
”I den hårdnande globala konkurrensen om högkvalificerad arbetskraft behöver vi bygga attraktion kring varumärket Sverige”, skriver en rad företrädare för näringslivet på Di Debatt.
Att regeringen vill underlätta för företag att rekrytera internationella talanger är bra, men det räcker inte att riva ned byråkratiska hinder för att öka Sveriges attraktionskraft. För att vi ska kunna växla upp attraktionskraften krävs även insatser för att nå ut med en positiv bild av Sverige, menar debattörerna.
"Kompetensförsörjning är en ödesfråga för Sverige. Vi ser att vi redan har det mesta som behövs. Med fokus och en tydlig strategi kan vi skapa attraktionskraft i världsklass”, skriver de.
Di Debatt: Debatt: Sverige måste växla upp attraktionskraften
Om debattörerna:
Lena Miranda, CEO, Linköping Science Park
Anna Broeders, program manager Switch to Sweden, Linköping Science Park
Richard Carstedt, regionråd Region Västerbotten
Richard Widén, regionutvecklingsdirektör Region Östergötland
Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör Region Norrbotten
Therese Hansson Rosenqvist, VD, Sylog Väst
Jens Lundström, VD Arctic Business Incubator & ESA BIC Sweden
Lina Svensberg, Innovation Manager, Compare
Mats Jägstam, VD Science Park Skövde
Maria Olofsson, verksamhetsledare, Uminova innovation
Anna Mård, VD, Skellefteå Science City
Stefan Dinér, VD, Borås INK
Ulrika Malmqvist, VD Movexum
Matts Nyman, CEO Bizmaker
Catharina Sandberg VD LEAD
Sara Json Lindmark, verksamhetsledare Luleå Science Park
Angelica Ekholm, VD Dalarna Science Park
Karin Bengtsson, VD Kista Science City
Lotta Wessfeldt, Interim CEO Ideon
Ann-Louise Larsson, Projektledare Dalarna Science Park